Praca zdalna wywraca rynek pracy do góry nogami – Kompendium wiedzy o pracy zdalnej

Po wpisaniu słowa praca w wyszukiwarkę Google 3 na 7 zapytań odnosi się pracy zdalnej, z domu lub home office. Po wpisaniu frazy praca zdalna pierwsze dziesięć wyników to są różne tablice ogłoszeń. Widać, że dużo ludzi interesuje się tą formą pracy i zapoznaje się z ogłoszeniami. Jednak ilu z nas miało okazję spróbować takiej formy pracy? A może mamy kogoś znajomego kto w takim trybie pracuje? Dla części osób to jest jeszcze fikcja. Czy ten temat powinien nas bardziej zainteresować? Myślę, że z powodu widocznej sytuacji na rynku pracy – tak.

1. Praca zdalna – nowy styl pracy i życia?

Znane osoby ze świata i z naszego kraju

Wiele postaci ze świata biznesu mówiło o pracy zdalnej. Richard Branson, właściciel marki Virgin wartej miliardy złotych, nigdy nie pracował z biura i oznajmił, że nie będzie w przyszłości. Jako przeciwieństwo można postawić Marissę Mayer, właścicielkę firmy Yahoo, która w 2013 r. zakazała swoim pracownikom pracy z domu. Jeff Weiner, CEO LinkedIN zastosował złoty środek z tej sytuacji, oferując pracownikom pracę z domu, jeżeli tego by sobie życzyli.

Jednym z Polaków promujących pracę zdalną jest np. Iwo Szapar.  Jest on CEO firmy Remote-how – platformy prowadzonej przez i dla liderów, których zespoły są rozproszone w 128 krajach. Jako osoba, która prowadzi firmę zdalną, Iwo pracował przez jakiś czas w Teksasie, a teraz w Wietnamie i jest ambasadorem i propagatorem pracy zdalnej. Platforma ta obejmuje szkolenia dla pracowników i managerów oraz możliwość spotykania i rozwijania się dzięki dostępowi do grupy najlepszych managerów na świecie. Oprócz firmy Iwo organizował szczyt Remote-how w formie zdalnej, gdzie liderzy z całego świata prowadzili warsztaty i przemawiali do uczestników z różnych zakątków świata. 

Firmy, które promowały pracę zdalną

Firmy, które promowały pracę zdalną
Photo by Paul Loh from Pexels

Twitter poinformował jako pierwsza z firm, że umożliwi swoim pracownikom pracę zdalną na zawsze, zanim to było jeszcze modne. Firma ta pracuje nad tym od 2018 roku, wspierając swoich pracowników w wykonywaniu pracy z dowolnego miejsca na ziemi. Inne firmy, które wspierają pracowników w pracy zdalnej to: Facebook, Slack (biznesowy komunikator internetowy) oraz Apple, Amazon, czy Google (stan na połowę 2020 roku, część firm pracuje w modelu hybrydowym, a część nadal zdalnie).

Z polskiego rynku można wymienić aplikację Nozbe – do zarządzania projektami i zadaniami. Jej CEO, Michał Śliwiński, prowadzi od początku firmę w takiej formie (czyli ponad 13 lat), i pracownicy chwalą sobie taką formę pracy. Michał tak bardzo docenia tę formę pracy, że została ona ujęta w misji i wartościach firmy. Firma również dzieli się wskazówkami jak efektywnie prowadzić pracę zdalną oraz wirtualne zespoły przez możliwość wysłania zapytania na adres firmowy lub obejrzenie poradników na Youtube oraz podcast Nie Ma Biura. Dostępne są również 2 ebooki stworzone przez Michała propagujące pracę zdalną dla firm razem ze wskazówkami (po zapisaniu się do jego newslettera na blogu). 

Jednak to nie jest jedyna polska firma, która oferuje możliwość pracy zdalnej. Inne polskie przedsiębiorstwa to np. Coraz Lepsza Firma (oferuje pomoc przedsiębiorcom), Netguru (firma software’owa), DataFeedWatch (wsparcie w sprzedaży online), czy Scalac (firma IT).

2. Praca zdalna a pandemia 

Praca zdalna dziś, a kiedyś – zmiana perspektywy firm

W 1980 r. została wydana książka „Trzecia fala” autorstwa futurologa Alvina Tofflera, w której autor przewiduje, że w przyszłości będzie można wykonywać pracę z domu. To było 40 lat temu, dzisiaj widzimy to na własne oczy i doświadczamy. Wszystko dzięki wszechobecnemu internetowi.

Dziś ok. 27% Polaków ma okazję pracować zdalnie, jest to trochę mniej niż średnia w krajach OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju; aktualnie 36 krajów świata rozmieszczonych w różnych miejscach globu) gdzie ten procent wynosi 40%. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego różnica ta jest powiązana ze strukturą polskiej gospodarki skupionej na sektorze przemysłowym. Chociaż w Polsce ponad połowa pracowników pracuje w usługach, to jednak ich spora część nie może wykonywać pracy zdalnie (np. w handlu lub transporcie).  

Magazyn Forbes opisał, że coraz więcej osób pracuje w trybie home office, jak również w innych miejscach niekojarzonych wcześniej z wykonywaniem pracy. W 2018 r. 1/3 firm oferowała możliwość pracy zdalnej dla pracowników, a 76% osób z tych firm potwierdza, że pracownicy od czasu do czasu korzystają z tego udogodnienia. Spośród nich 1/3 wykonywała swoje obowiązki domowe 5 dni w miesiącu, natomiast niewiele ponad 30% (czyli drugie tyle) pracuje cały czas w takiej formie. Ponad połowa pracowników deklarowała chęć pracy w oparciu o elastyczne godziny, a 6/10 chciało tak pracować, ale tylko 30% miało taką możliwość. Gdyby była taka możliwość to ponad połowa z nich chciałaby pracować z domu lub innego miejsca niż biuro (przez kilkanaście dni w miesiącu lub cały czas). 

95% badanych lubiło pracować zdalnie i to niezależnie od wieku. I co ciekawe: taka możliwość była traktowana jako benefit i zaufanie pracodawcy do pracownika. Pozwalała obydwu stronom czerpać większą radość z wykonywanej pracy. 

3. Praca zdalna – rodzaje

Branże, zawody, stanowiska, zadania

W poniższej tabeli zostały zebrane zawody, które były najbardziej popularnymi zawodami kojarzonymi z pracą zdalną w latach: 2015, 2018 i 2020.

Rok:201520182020
Sprzedawca InternetowyPracownik IT (głównie programiści)Tester Oprogramownaia
BlogerCopywriterAnaliza danych i Data Science
Doradca (np. finansowy, ubezpieczeniowy, prawny)TłumaczKorektorzy, redaktorzy, transkrybenci
Specjalista SEO i/lub SEM (pozycjoner stron internetowych)Grafik komputerowyObsługa klienta
KsięgowyAnkieter, badacz opinii publicznejSprzedaż, marketing (m.in. social media marketing)
Grafik komputerowyWirtualna AsystentkaKonsultant, rekrutacja
ProgramistaArchitektZarządzanie, project manager
TłumaczHandlowiec / telemarketerPrace inżynieryjne, modelowanie 3D
Źródło: opracowano na podstawie https://codeberryschool.com/blog/pl/praca-zdalna-top-15-pomyslow/, https://blog.absolvent.pl/praca-zdalna-popularne-zawody-ktore-mozna-wykonywac-zdalnie/, https://innpoland.pl/116439,oto-8-zawodow-ktore-dzieki-nowym-technologiom-mozna-wykonywac-w-domu-zyskuje-na-tym-pracownik-i-firma 

Wspomniane wyżej zawody nie są wszystkimi, które można wykonywać zdalnie, jedynie najbardziej wyróżniającymi się w poszczególnych latach. W zależności od interpretacji i źródła te zestawienia mogą się różnić. 

4. Czym jest praca zdalna (home  office)?

4. Czym jest praca zdalna (home  office)?

Definicja home office

Home office tłumacząc z języka angielskiego to domowe biuro. Wg jednej z definicji to „system pracy w domu, praca zdalna lub mobilny system pracy”. Polega na wykonywaniu pracy z domu, mieszkania lub dowolnego miejsca kraju lub świata. Czyli innymi słowy praca z innego miejsca niż to, gdzie praca, usługi lub dzieło miało zostać wykonane lub dostarczone. 

Z pojęciem home office również wiąże się telepraca. Wg prawa (a dokładnie art. 675 §1 i §2 kodeksu pracy) telepraca jest formą pracy, która ma charakter stały, a wyniki pracy są przesyłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (e-maila lub komunikatorów elektronicznych). 

Różnica pomiędzy pracą zdalną a telepracą są następujące:

  • Telepraca ma charakter ciągły, natomiast praca zdalna ma charakter okazyjny,
  • Telepraca była uregulowana przepisami prawa, natomiast praca zdalna nie. W czasie pandemii koronawirusa została zaktualizowana ustawa o delegowaniu pracowników przez pracodawców na terenie RP.

Jak praca w domu była postrzegana w przeszłości?

W przeszłości (czyli na początku XXI wieku) praca zdalna była traktowania jako zajęcie dodatkowe do etatu lub praca dla samozatrudnionych . Niewiele osób miało do czynienia z pracą zdalną. Praca w takim trybie była postrzegana jako wyróżnik dla samodzielnych pracowników, na wyższych stanowiskach (manager, kierownik, dyrektor), w postaci np. delegacji, spotkań z kontrahentami, czy udziału w targach. 

Kiedyś kojarzono pracę zdalną z osobami wolnymi, niemającymi zobowiązań, które mogą dopasowywać swoją aktualną sytuację życiową do spontanicznych lub bardziej ustalonych planów. Nie mając zobowiązań mogli podejmować wiele trudnych, czasami spontanicznych decyzji, pakując walizkę, wsiadając w samolot i następnego dnia pracując z widokiem na zachód słońca nad wybrzeżem w malowniczym miasteczku na drugim końcu kontynentu. 

Osoby pracujące z domu były kojarzone z podróżami i łączeniem ich z wykonywaniem obowiązków. Zdjęcia z palemką w drinku, widok na morze, cień palmy, a obok leżak i komputer – z tym kojarzono pracę zdalną. Żyć, nie umierać, prawda?

5. Formy pracy zdalnej

Praca zdalna, hybrydowa, uzupełniająca i 100% biuro – definicje, stereotypy i podejście pokoleń odnośnie pracy zdalnej

Praca zdalna, hybrydowa, uzupełniająca i 100% biuro – definicje, stereotypy i podejście pokoleń odnośnie pracy zdalnej

Poniżej zostaną opisane poszczególne formy pracy zdalnej ze względu na podział procentowy pracy zdalnej i stacjonarnej w ogólnym czasie pracy.

Praca zdalna – praca w całości realizowana z domu lub innego miejsca niż biuro. Może to być związane z tym, że pracodawca nie posiada biura, w którym pracownik mógłby pracować, specyfiki branży, albo przychylnego podejścia pracodawcy do formy pracy zdalnej i zachęcenia pracowników do takiej formy.

Praca hybrydowa – łączenie pracy stacjonarnej z pracą zdalną. Istnieją trzy kategorie takiej formy pracy:

  • Sztywny podział zespołów pracujących zdalnie i w biurze – taki podział istnieje np. w Netguru, gdzie 40% pracowników pracuje z dowolnego miejsca niż biuro, natomiast 60% wykonuje swoje obowiązki stacjonarnie z możliwością pracy zdalnej;
  • Rotacyjny podział – podzielenie pracowników na grupy i zmiana ich sposobów pracy: w przeciągu tygodnia, co kilka tygodni lub miesięcy;
  • Możliwość decyzji – pracownicy mają dowolność w stylu pracy, z przewagą pracy zdalnej i możliwością przyjścia do biura i odbycia spotkań.

Praca uzupełniająca – główny stylem pracy jest praca stacjonarna, natomiast jest możliwość wzięcia np. 1 dnia w tygodniu, aby pracować zdalnie.

Praca w pełni stacjonarna – brak możliwość pracy w świecie wirtualnym ze względu na specyfikę stanowiska lub branży albo decyzji pracodawcy. Czasami może to też być związane z umową zawartą z klientem, który obliguje pracowników zajmujących się jego zleceniem do przebywania zawsze biurze, np. branża inwestycyjna lub finansowa.

Praca zdalna – w Polsce, czy zagranicą?

Praca zdalna - w Polsce, czy zagranicą?

Z podróżami zagranicznymi i pracą zdalną wiąże się pojęcie cyfrowy nomada. Jest to osoba, która wykonuje pracę zdalną i łączy ją z podróżowaniem lub regularną zmianą miejsca wykonywania pracy (często za granicę). Powstał nawet ruch dla cyfrowych nomadów, wiele blogów, wspierających i dostarczających praktycznych informacji jak pracować i łączyć to z podróżowaniem.

Jeżeli ktoś jest zainteresowany wykonywaniem zleceń dla klientów zagranicznych to może wybrać taką formę pracy. Jest wiele pięknych krajów za granicą, które oferują przestrzeń przystosowaną do pracy zdalnej, sprzyjającą networkingowi i pozyskiwaniu kolejnych zleceń. To pozwala na wybór pracy i zlecenia, które nam odpowiadają oraz negocjacje wysokości otrzymywanego wynagrodzenia. Jest również inny aspekt ekonomiczny – wiele egzotycznych krajów nie wymaga ponoszenia wysokich kosztów, aby przeżyć, a można zarabiać więcej i odkładać dodatkowe środki.

Warto również wziąć pod uwagę znajomość języków obcych: zarówno do życia w danym kraju, jak również poszerzenia możliwości wykonywania zleceń dla szerszej grupy odbiorców.

W 2018 r. w badaniu Remote-how i Kanter TNS pracownicy wspominali, że ciekawym benefitem byłoby umożliwienie pracownikom pracy za granicą (dowolne miejsce) przez określony czas i opłacenie pobytu przez pracodawcę. Argumentują taki pomysł możliwością poznawania nowych kultur, zapobieganiem wypaleniu zawodowemu ludzi oraz możliwością rozwoju osobistego. 68% respondentów jest zainteresowana takim benefitem, a 14% nie ma opinii na ten temat.

Zainteresowanie pracą zdalną, która oferuje możliwości podróży, jest widoczne. Jednak nie wszystkim na tym zależy  – część osób preferuje pracę zdalną w Polsce. Mogą wykonywać zlecenia dla polskiego pracodawcy, a także dla klientów zagranicznych. Każdy znajdzie odpowiedni styl pracy dla siebie.

6. Plusy i minusy pracy zdalnej

Większe możliwości płynące pracy zdalnej

Większe możliwości płynące pracy zdalnej

O korzyściach płynących z pracy zdalnej zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika, można pisać godzinami. Wiele badań i statystyk zostało opublikowanych w tym obszarze, dlatego autorka przedstawi najbardziej znaczące zalety dla obydwu stron.

I. Dla pracodawcy

Główną korzyścią dla pracodawcy są oszczędności związane z brakiem lub zmniejszeniem opłat dotyczących utrzymania biura oraz media (elektryczność, woda, gaz, śmieci itp.). Oszczędności mogą zostać zainwestowane w dostarczenie sprzętu pracownikom, m.in. ergonomicznych krzeseł, zaproponowanie udziału w bardzo ciekawych szkoleniach, które rozwiną pracowników, czy nawet zwiększenie wynagrodzenia pracownikom.


Pracodawca otwiera sobie dostęp do pracowników z dalszych regionów, innych miast, państw, którzy mogą wykonywać swoje usługi zdalnie. Dzięki temu dostarcza firmie kreatywne i świeże spojrzenie do działań i wartości dodanej firmie.

II. Dla pracownika

Dla pracowników jedną z najważniejszych rzeczy jest możliwość decydowania o czasie pracy: o której zaczynamy, czy pracujemy ciągiem, czy mamy w ciągu dnia przerwę (możliwość elastycznego zaplanowania dni, tygodni, miesięcy i ewentualnej korekty). To może być dobry argument dla osób, które mają na utrzymaniu dzieci lub osoby starsze oraz dla których ważny jest work-life balance (zrównoważony tryb życia). Nawet osoby, które mieszkają poza miastem, skorzystają na tym.

Drugą kwestią jest możliwość pracy z dowolnego miejsca i brak przywiązania do jednej lokalizacji (np. łączenie pracy z powrotem do miasta rodzinnego lub odwiedzeniem znajomych).


Pracownicy zwracają również zwracają na pewne oszczędności. Mniej czasu spędzają na podróże do pracy, mniej się spóźniają i ograniczają przebywania w zatłoczonych środkach komunikacji, korkach lub biurach. Wydatki na posiłki w czasie pracy również są mniejsze, a czas, który poświęciliby na przygotowanie posiłku dzień wcześniej lub rano przed pracą, można przeznaczyć na inne zajęcia.

Możliwość pracy zdalnej pokazuje również równouprawnienie i zrozumienie dla pracowników niepełnosprawnych lub z problemami zdrowotnymi, którzy mają trudności związane z dotarciem do biura lub których plan dnia jest podporządkowany różnym aspektom, na które nie mają wpływu.

To wszystko przyczynia się do wzrostu efektywności pracowników, którzy mogą wykorzystać efektywnie dodatkowy czas na rozwijanie pasji, pogłębianie relacji rodzinnych lub branie udział w różnych dodatkowych projektach, związanych z ich potrzebami.

Wyzwania związane z pracą zdalną

Wyzwania związane z pracą zdalną

Ważna jest dobrze zorganizowana praca zdalna, najpierw ze strony pracodawcy, a później ze strony pracownika. Jeżeli świeży pracownik trafi do firmy pracującej zdalnie, która niewystarczająco zadbała o odpowiednie zaplanowanie pracy zdalnej, może dochodzić do spięć pomiędzy osobami na wyższym szczeblu a ich podwładnymi na różnych poziomach.

I. Dla pracodawcy

Pracodawca powinien zadbać o wsparcie pracowników i dostarczenie wszystkich niezbędnych narzędzi do efektywnej pracy zdalnej (sprzęt, oprogramowanie, pomoc przy instalacji, wsparcie przy problemach technicznych). 

Pracownicy wyższego szczebla powinni być świadomi różnicy pomiędzy pracą stacjonarną a zdalną i mieć świadomośc tego, jakie trudności mogą się pojawić w tej drugiej. To pozwoli im dobrze prowadzić zespoły ludzi i umożliwić płynną komunikację pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów. Może się to odbyć przez oferowanie szkoleń lub wiedzy związanej z pracą zdalną i możliwymi wyzwaniami, z którymi mogą się mierzyć zespoły pracowników lub poprzez skorzystanie z benchmarkingu takich rozwiązań w innych firmach.

Ważne jest tutaj rozróżnienie komunikacji synchronicznej i asynchronicznej. Pierwsza, komunikacja synchroniczna, polega na komunikacji i oczekiwaniu na odpowiedź w tym samym momencie, np. wideorozmowy, rozmowy telefoniczne. Druga, komunikacja asynchroniczna, polega na tym, że nadawca wiadomości nie oczekuje odpowiedzi w tej samej chwili lub najbliższym czasie, np. e-mail, komunikatory zespołowe, narzędzia do zarządzania zadaniami i projektami itd. Dobór środka komunikacji do wiadomości jest kluczowy dla spójnej i efektywnej komunikacji.


Gdy pracownicy są podzieleni na zdalnych/ stacjonarnych, część pracująca zdalnie może czuć się wykluczona, jeżeli zespół w biurze nie zadba o komunikację z nimi w trakcie pracy. Zdrowa i mądra koordynacja pracy członków zespołu, śledzenie postępów, dostęp do narzędzi ułatwiających pracę i wzajemne informowanie pracowników o ich planach i zrealizowanych zadaniach jest niezbędne, aby wszystko szło sprawnie. Dlatego dobrze opracowane procesy i ich dopasowanie do aktualnej sytuacji jest na tyle istotne, aby nie dochodziło do niepotrzebnych zgrzytów.


Managerowie lub team leaderzy mogą zapominać o docenianiu pracownika. W przypadku wykonywania obowiązków w domu można wpędzić się w wir pracy i zapominać o takich najprostszych rzeczach. Nie zapominajmy o tym, że pracowników na home office także należy doceniać –  przez nominację do awansu lub podwyżki albo napisanie wiadomości na czacie grupowym lub prywatnie do tej osoby. Zwykłe dodanie emotikonu lub reakcji na wiadomość może również podbudować pracownika. 

W wyniku pracy zdalnej może ucierpieć kultura organizacyjna firmy, identyfikacja z misją, wizją, wartościami i celami firmy. Wspólne dobro jest na tyle ważne, aby mieć poczucie podążania do jednego celu i bycia częścią czegoś więcej niż indywidualną jednostką, która dąży jedynie do realizacji własnych celów. Dlatego dbanie o częsty kontakt pracowników i wymiana poglądów i rozmowy na tematy niezwiązane z pracą również są istotne, bo przyczynia się to do zwiększenia kreatywności i innowacyjności.

Bardzo należy uważać na możliwy brak zaufania do pracowników i mikrozarządzanie. Należy dbać o to, aby nie dochodziło do konfliktów i ograniczyć nieporozumienia. Ważna jest atmosfera, która pozwoli pracownikom mówić szczerze i konstruktywnie, czy jest w porządku, czy wręcz przeciwnie, a nie dusić różnych uczuć w sobie. Praca jest po to, aby wykonywać obowiązki w przyjaznej atmosferze, bez poczucia strachu i mobbingu.

II. Dla pracownika

Świadomość czym jest praca zdalna jest bardzo ważna. Nie można traktować tego jako możliwości przetrzymywania pracownika w pracy i wykonywania obowiązków, chociaż czas pracy minął. Wywieranie presji na pracownikach przez wysyłanie maili lub dzwonienie po godzinach pracy jest również czymś nieodpowiednim. Nie chodzi o to, aby pracownik był przepracowany i ciągle miał z tyłu głowy, że musi być pod telefonem służbowym lub odpowiedzieć na wiadomość e-mailową. 

Wspomniana wcześniej komunikacja synchroniczna i asynchroniczna jest również ważna i pracownicy powinni być świadomi celu stosowania poszczególnych komunikatów oraz odpowiedniego narzędzia. 

Należy również pamiętać o odpowiednio dużym stoliku lub biurku i ergonomicznym krześle, aby odczuwać komfort przy długim siedzeniu i wykonywaniu obowiązków, ponieważ siedzenie na kanapie i opieranie laptopa o stolik kawowy nie jest ani wygodne, ani na dłuższą metę nie wpłynie korzystnie na kręgosłup i postawę ciała. 

Technicznym wyzwaniem może być dostęp do stabilnego łącza internetowego, które jest różne w zależności od posiadanych zasobów i lokalizacji miejsca wykonywania powierzonych obowiązków.


Jeżeli praca opiera się o wykonywanie zadań lub realizowanie zleceń to wyzwaniem dla pracownika może być nieregularny poziom dochodów. To może sprawić kłopot przy płynności finansowej i opłacaniu podwykonawców, sprzedaży ratalnej, albo wzięciu kredytu. 

7. Praca zdalna – predyspozycje i potrzebne kompetencje

7. Praca zdalna – predyspozycje i potrzebne kompetencje

Potrzebne umiejętności i kompetencje

Główne umiejętności i kompetencje wspierające pracę zdalną to:

  • Samodyscyplina,
  • Planowanie i dobra umiejętność organizacji pracy,
  • Motywacja,
  • Asertywność.

Wewnętrzne skupienie i mobilizacja do wykonania zadań, nieodkładanie na ostatnią chwilę, tylko konsekwentne realizowanie projektów bardzo może pomóc w pracy zdalnej. 

Innym aspektem jest umiejętność planowania i żonglowania zadaniami, które można dopasować do ilości czasu, którą aktualnie posiadasz, a potrzebną do zrealizowania danego zadania. 

Motywacja i umiejętność wewnętrznego podbudowywania się jest również istotna. Nie zawsze otrzymamy pochwałę od managera lub klienta, dlatego ważne jest, aby samemu, po zrobieniu dużego zadania, uczcić ten sukces przez chwilę relaksu, wypiciu kubka kawy, albo spaceru na świeżym powietrzu. Może też pomóc przygotowanie sobie listy z odpowiedziami na pytania dlaczego pracuję w danej firmie, na danym stanowisku, jakie mam cele z nim związane i regularnie do tego wracać. 

Warto również pamiętać o asertywności i otwartości wyrażania swoich poglądów w sposób kulturalny i konstruktywny, aby nikogo nie urazić i komunikować się w jasny sposób. Umiejętność oddzielenia życia zawodowego od prywatnego i postawienie granicy pomiędzy nimi jest istotną kwestią.

Co może przeszkadzać lub utrudniać pracę zdalną?
Photo by Travis Saylor from Pexels

Co może przeszkadzać lub utrudniać pracę zdalną?

  • Bałagan na biurku/ stole,
  • Rozpraszacze,
  • Brak ustalonych zasad i priorytetów.

Można nie docenić porządku w przestrzeni, w której się pracuje. Jeżeli na stole lub biurku jest bałagan i oprócz narzędzi niezbędnych do pracy są również gazety, papierki, okruszki, nieumyte naczynia, kable ładowarek to może to rozpraszać i obniżać produktywność. Jeżeli posiadamy dużo rzeczy w naszej przestrzeni pracowniczej lub korzystamy z nich w ciągu dnia to warto zadbać o porządek, np. organizer dokumentacji lub segregatory, wizytownik, przybornik na biurko, pojemnik na kable, przegrody do szuflad. 

Drugą kwestią są rozpraszacze. Nie mam na myśli tylko fizycznych rozpraszaczy, ale to, o czym myślimy i co siedzi nam w głowie. Często nie możemy się skupić, bo ktoś obok rozmawia przez telefon, leci muzyka w tle, kotłują się w nas emocje spowodowane rozmową, która odbyliśmy chwilę wcześniej lub zamartwianie tym, co ma nastać w niedalekiej przyszłości. Włączone powiadomienia w telefonie i ciągłe pojawianie się alertów, które kuszą, aby je sprawdzić i być ciągle na bieżąco nie jest również czymś efektywnym. 

Kwestia nieświadomości jakie panują zasady lub brak jasności ich stosowania wiąże się z tym, że można się pogubić w tym, co robić najpierw, na czym się skupić lub od czego zacząć. Może to również wiązać się z obawą przed kontaktem z managerem lub osobami z zespołu z powodu niechęci wobec obarczania ich swoimi problemami lub poczuciem, że są zajęci.

Praca zdalna – jak wygląda w rzeczywistości?

Praca zdalna – jak wygląda w rzeczywistości?

Moja znajoma, która jest tłumaczem przysięgłym, pracuje z domu od początku swojej kariery i ma elastyczne godziny pracy, więc zdarza się, że w ciągu dnia może załatwić swoje prywatne sprawy, a wcześniej i później wykonać obowiązki zawodowe. Taki styl pracy jej odpowiada.

Jeżeli żyje się samemu lub na utrzymaniu ma się dodatkowo jedynie zwierzę to jest to wygodne rozwiązanie. Jednak gdy w domu oprócz Ciebie przebywa partner, a może jeszcze dodatkowo dzieci, to może być wyzwaniem, aby znaleźć balans pomiędzy kontaktem z domownikami, a potrzebą przestrzeni i ciszą do pracy. Zdarza się, że osoby, które pracują ze sobą w domu mają różne style pracy i mogą sobie nieświadomie przeszkadzać lub rozpraszać się. Dlatego ważna jest komunikacja pomiędzy domownikami lub osobami pracującymi w tej samej przestrzeni (np. biura co-workingowe), aby nie uprzykrzać sobie czasu pracy.

Opinia, czy praca zdalna ułatwia wykonywanie obowiązków lub wręcz utrudnia zależy od nas i od naszego podejścia. Jeżeli spojrzymy na pracę zdalną jako gamę możliwości to przy dobrych chęciach będziemy czerpać satysfakcję z tej formy pracy. Jeżeli negatywnie się nastawimy i nie będziemy chcieli podjąć żadnych działań, aby spróbować zaprzyjaźnić się z taką formą pracy, to niestety będzie nam ciężko i będziemy się męczyć. 

8. Praca zdalna – przyszłość

Opinie o pracy zdalnej

Aktualnie 12% pracowników deklaruje chęć całkowitego wykonywania swoich obowiązków zdalnie. 14% informuje, że dobrze by się czuło w modelu hybrydowym, a 16% wyraża sprzeciw do wykonywania swoich obowiązków poza biurem. 

Istnieją też firmy, które wprowadziły zdalną formę pracy, jednak nie jest ona efektywna – zarówno dla rezultatów oczekiwanych przez firmę, jak i zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników. Większość pracodawców jest świadomych ułomności wdrożonych praktyk dla pracy zdalnej w świecie online – np. w trakcie pandemii 30% pracowników nie otrzymało żadnego wsparcia od firmy, albo niewiele ponad 20% pracowników czuje, że liczba spotkań video oraz połączeń w trakcie pracy była zbyt duża. Badania i ujawnienie rezultatów to pierwszy krok do tego, aby poprawić swoje działania i komfort pracowników, co przyniesie również wymierne korzyści firmie.  

Rynek pracy a forma zdalna

Praca zdalna była i jest postrzegana jako przywilej, który pozwala na łączenie życia prywatnego i zawodowego. To pozwala pracownikom nie tylko zwiększać swoje zaangażowanie w pracy, jak również rozwijać się w innych dziedzinach ich życia. Z perspektywy pracodawcy takie rozwiązanie pozwala na zatrzymanie wartościowych pracowników, często specjalistów i ekspertów w konkretnych dziedzinach. Było, jest i będzie na nich zapotrzebowanie, dlatego pracodawcy powinni spojrzeć przychylnie na rosnące oczekiwania pracowników oraz dopasować swoje oferty pracy do ich potrzeb i sytuacji rynkowej.

Coraz więcej pracodawców oferuje pracę zdalną, np. na portalu LinkedIN pojawiła się kategoria „praca zdalna” lub powstają specjalnie dedykowane platformy do umieszczania ogłoszeń takiej formy pracy. Jeżeli firmy chcą zatrudniać szczęśliwych pracowników i osiągać zamierzone cele, powinny modyfikować swoje działania związane z wprowadzeniem pracy zdalnej oraz edukować się nt. najlepszych praktyk stosowanych w różnych branżach, albo zaczerpnąć porad od liderów pracy zdalnej.

Perspektywa przyszłości na rynku pracy

Wg badania przeprowadzonego przez Koalicję Bezpieczni w Pracy, 57% pracodawców i 47% pracowników chce utrzymania pracy zdalnej i zgadzają się na taką formę pracy. Pojawiają się opinie, że 5-10% pracowników będzie wykonywać swoje obowiązki w sposób zdalny, natomiast grupa ok. 15% będzie mogła skorzystać z takiej możliwości, jednak to będzie alternatywny sposób wykonywania swojej pracy. Można wyciągnąć wniosek, że nie wszyscy pracownicy będą w stanie pracować wyłącznie w formie zdalnej z powodów ekonomicznych lub lokalizacyjnych, dlatego firmy będą zachęcały do modelu hybrydowego.

Wg raportu Future of Jobs, do 2025 roku ok. 50% pracowników będzie musiało nabyć potrzebnych umiejętności do zmiany zawodu. Z tego powodu pracodawcy powinni się skupić na inwestycji w pracowników i rozwijaniu ich. 2/3 firmy oczekują zwrotu z inwestycji do 2023 roku dzięki decyzji o podjęciu takiego działania.

Bill Gates stwierdził, że powrót do rzeczywistości sprzed pandemii może zająć kilka lat. Czy to jest dobra czy zła informacja? To zależy od tego, jakie masz doświadczenie i predyspozycje oraz jaka branża Cię interesuje i w jakiej chciałbyś pracować. 

Jeżeli praca zdalna dla Ciebie jest odpowiednią formą pracy to sugeruję, żeby się nad nią pochylić i szukać firmy, która już daje taką możliwość. Jeżeli zależy Ci na pracy zdalnej to warto postawić na zdobywanie umiejętności, które to umożliwią. Postaw na jedną lub więcej kompetencji, które będą Twoją kartą przetargową w negocjacjach z aktualnym pracodawcą odnośnie możliwości pracy z domu. Może się okazać, że nie znajdziesz odpowiedniej pracy zdalnej oferowanej przez pracodawcę – wtedy proponuję rozważyć pracę jako freelancer lub otworzenie własnej działalności gospodarczej.

8. Praca zdalna – przyszłość

Jeżeli chcesz nawiązać współpracę z Wirtualną Asystentką, która ma doświadczenie w pracy zdalnej, podcastach (transkrypcje, SEO i ich promocja), pracy w języku angielskim oraz chce nabyć doświadczenia z korzystania Excela na zaawansowanym poziomie, to zapraszam do kontaktu:

Beata Mertyn
E-mail:
mertyn.beata@gmail.com
LinkedIn: Beata Mertyn

5 1 ocena
Ocena artykułu
Obserwuj
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Feedback w tekście
Pokaż wszystkie komentarze
Katarzyna Janoska - anoriell
5 miesięcy temu

Wow! Twoje kompendium robi ogromne wrażenie! Podziwiam ogrom pracy, który musiałaś włożyć w zebranie tego wszystkiego w jeden artykuł :)

Halina
Halina
4 miesięcy temu

Bardzo ciekawy artykuł. Super!

4
0
Zależy nam na Twojej opinii, skomentuj jeśli możeszx
()
x