Obecność w social mediach nabiera coraz większego znaczenia dla firm. Odpowiadanie na komentarze i wiadomości, tworzenie treści i grafik do postów to czynności ważne, lecz czasochłonne. Właściciele firm zlecają je więc agencjom lub coraz częściej wirtualnym asystentkom. Jak skutecznie prowadzić media społecznościowe klienta? Jest to temat rzeka. W tym artykule długie, lecz niezbędne wprowadzenie.
CZĘŚĆ PIERWSZA
Wprowadzenie do tematu mediów społecznościowych.
Czym są social media w 2020 roku?
Obecnie niemal każdy użytkownik Internetu używa social mediów. Dużą część wolnego czasu przeznaczamy na przeglądanie Facebooka, czytanie postów znajomych, oglądanie udostępnianych przez nich zdjęć, filmów, a także na rozmowy online. To właśnie możliwość kontaktowania się między sobą użytkowników mediów społecznościowych wyróżnia je spośród mediów tradycyjnych. Odbiorcy poprzez swoje reakcje i komentarze mają realny wpływ na to, jakie treści nadawcy będą im przekazywać. Nie tylko odbierają komunikaty, lecz także je oceniają, a twórcy na te opinie na bieżąco reagują.
Ten właśnie ważny aspekt mediów społecznościowych, jakim jest interakcja pomiędzy użytkownikami, wykorzystują przedsiębiorcy nie tylko do reklamowania swoich produktów i usług, lecz również do komunikowania się z klientami, aby jak najlepiej dostosować swoją ofertę do ich potrzeb i oczekiwań. Social media służą więc współcześnie nie tylko do rozrywki, lecz przede wszystkim są skutecznym narzędziem w biznesie. Można nawet stwierdzić, że nigdy wcześniej nie było skuteczniejszego narzędzia do reklamy i marketingu, niż są dzisiejsze media społecznościowe. Trzeba jednak umieć je odpowiednio wykorzystać.
Jakie korzyści przynoszą działania marketingowe w social mediach?
Jedną z zalet działań marketingowych prowadzonych w social mediach jest możliwość dotarcia do właściwej grupy docelowej, czyli osób potencjalnie zainteresowanych danym produktem lub usługą. Media społecznościowe umożliwiają kierowanie komunikatów do grup odbiorców, wybranych pod względem wieku, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań czy zawodu. W przypadku tradycyjnych działań, jak np. rozdawanie ulotek czy reklama radiowa, przekaz trafia często do osób kompletnie nim nie zainteresowanych.
Aktywność firmy w social mediach pozwala również na bezpośrednią komunikację z docelową grupą odbiorców, klientów i potencjalnych klientów. Osoby zainteresowane przekazem kontaktują się z firmą za pomocą komentarzy i prywatnych wiadomości. Warto więc zadbać, aby otrzymywały zawsze szybką i kompetentną odpowiedź.
Jak widać, działania marketingowe oraz networking, czyli rozwijanie biznesu poprzez budowanie i podtrzymywanie relacji, można skutecznie prowadzić przy pomocy social mediów, które są współcześnie dla przedsiębiorców niezbędnym narzędziem do pozyskiwania klientów.
Najpopularniejsze serwisy społecznościowe
Kanałów social media jest dużo. Aby efektywnie wpłynąć na wizerunek marki i rozwijać swój biznes, przedsiębiorca musi wybrać ten, który będzie najlepiej dopasowany do rodzaju jego działalności.
Facebook i Instagram
Pod względem liczby użytkowników niekwestionowanym liderem jest Facebook. Korzysta z niego blisko 20 mln osób miesięcznie. Użytkownicy Facebooka mogą kontaktować się z innymi użytkownikami, dodawać ich do znajomych, dołączyć do wybranych grup, publikować własne treści i udostępniać posty innych osób.
Instagram to narzędzie do udostępniania zdjęć i krótkich nagrań wideo, oznaczonych hasztagami, które określają emocje z nimi związane, miejsce, czas czy atmosferę. Istotne funkcje Instagrama to możliwość edycji zdjęć i filmików, tworzenie kolaży, tworzenie historii (stories), tagowanie czyli oznaczanie materiałów hasztagami, aby użytkownicy serwisu łatwiej odnaleźli interesujące ich treści. Najliczniejszą grupę wiekową użytkowników Instagrama stanowią osoby w wieku 18-24 lat.
Facebook i Instagram często postrzegane są jako odrębne serwisy. Jednak należą one do grupy kanałów komunikacyjnych Facebooka, podobnie jak Messenger i Facebook Audience Network – sieć, z której reklamy emitowane są na zewnętrznych stronach internetowych. Obecnie system Facebooka jest najpopularniejszy wśród mediów społecznościowych w Polsce.
Twitter to miejsce, gdzie użytkownicy szukają natychmiastowej informacji. Jest popularny wśród polityków, dziennikarzy, rzeczników prasowych. Na Twitterze prowadzi się Real Time Marketing, czyli działania marketingowe nawiązujące do bieżących wydarzeń. Wykorzystywany jest także w komunikacji kryzysowej oraz w działaniach Public Affairs. Korzysta z niego w Polsce około 6 mln użytkowników.
LinkedIn to biznesowa sieć społecznościowa, która w Polsce ma około 3,5 mln użytkowników. Służy do budowania relacji między przedsiębiorcami i ekspertami w różnych dziedzinach rozwijania kariery zawodowej. Popularny jest w Polsce wśród kadry menadżerskiej, specjalistów z różnych dziedzin oraz przedsiębiorców.
TikTok
Tik Tok jest mobilną aplikacją, której użytkownicy udostępniają krótkie filmiki. Charakteryzuje się najmłodszą bazą użytkowników oraz najniższą jakością konwersji. Nie można jednak bagatelizować jego udziału w rynku mediów społecznościowych.
Inny coraz popularniejszy serwis społecznościowy to Reddit, w którym można znaleźć linki do różnych informacji, które ukazały się w Internecie. W 2006 roku włączono do niego serwis infogami, który pozwala na tworzenie stron internetowych działających na zasadzie wiki. Strony takie służą do tworzenia wspólnych projektów lub grup.
YouTube
Również YouTube, popularny serwis wideo, daje przedsiębiorcom i biznesmenom duże możliwości reklamowania swojej marki i nawiązywania kontaktów z odbiorcami. Pozwala na publikowanie materiałów wideo i wywoływanie na ich temat dyskusji. Przedsiębiorca może prowadzić własny kanał, współpracować z influencerami, youtuberami lub zamieszczać reklamy. Według aktualnych trendów w social mediach i opinii ekspertów, popularność przekazu wideo będzie rosła, więc znaczenie serwisu YouTube również będzie wzrastać.
Aby działania marketingowe w social mediach były skuteczne, nie należy koniecznie wykorzystywać jednocześnie wszystkich platform, ani wybierać pierwszej lepszej. Trzeba się zastanowić, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć z ofertą i wybrać medium, które jest wśród tej grupy osób najpopularniejsze. Twórca musi wiedzieć, jaka grupa klientów będzie zainteresowana jego produktem, czy są to np. osoby starsze czy młodsze, mężczyźni czy raczej kobiety, jaki przeważa wśród nich poziom wykształcenia. Na tej podstawie wybiera jeden lub dwa kanały komunikacji, gdzie będzie się promował, dzielił ekspercką wiedzą, budował zaufanie społeczności do marki.
Co musi umieć Wirtualna Asystentka aby prowadzić social media klienta?
Prowadzenie mediów społecznościowych ma kluczowe znaczenie dla każdej firmy. Za ich pomocą przedsiębiorcy komunikują się z klientami, prezentują swoje projekty, informują o nowych usługach i promocjach. Dlaczego biznesmeni zlecają prowadzenie swoich social mediów wirtualnym asystentkom? Ponieważ praca operacyjna, rozwijanie i udoskonalanie usług zajmuje coraz więcej czasu, a zdalna pomoc znacznie odciąża przedsiębiorcę. Współpraca z wirtualną asystentką jest także mniej kosztowna, niż korzystanie z usług agencji.
Aby prowadzić social media klienta, wirtualna asystentka musi posiadać wiele kompetencji. Bardzo ważna jest umiejętność tworzenia prostych, lecz efektownych tekstów oraz przykuwających uwagę grafik w programach dostępnych online, jak np. Canva. Asystentka powinna też umieć dobrze fotografować, w oparciu o właściwe kadrowanie i dobór parametrów aparatów, oraz tworzyć proste filmy za pomocą telefonu komórkowego. Bardzo dobrze jest, jeśli posiada również miłą aparycję i dobry głos, potrzebny do prowadzenia live’ów.
CZĘŚĆ DRUGA – WKRÓTCE
W jaki sposób tworzyć skuteczne posty o dużej sile oddziaływania. Włącz powiadomienia (dzwonek w prawym dolnym rogu) lub zapisz się na newsletter, aby otrzymać powiadomienie o publikacji.
[…] rodzaju rozpoznawalność Ciebie w sieci – na stronach branżowych, grupach eksperckich czy w mediach społecznościowych. Budując więc swoją markę osobistą, stajesz się bardziej rozpoznawalna w tych kręgach, w […]