W pracy Wirtualnej Asystentki wyszukiwanie informacji to bardzo pożądana umiejętność. Potocznie mówiąc, research łączy się czasami z innymi zadaniami. Doskonale wiedzą o tym na przykład copywriterzy.
Znajdź cel wyszukiwania
Internet jest kopalnią wiedzy i można w nim znaleźć praktycznie wszystko od rzeczy bardziej wartościowych po mniej użyteczną wiedzę. Internet ma swoje jasne i ciemne strony, jednak należy wiedzieć czego i jak szukać w sieci. Zanim rozpoczniemy wyszukiwanie informacji, musimy na początek zdefiniować cel swojego wyszukiwania, czyli co tak naprawdę chcemy znaleźć. W przypadku pracy Wirtualnej Asystentki celem będzie prawdopodobnie znalezienie informacji dla klienta, dlatego w rozmowie z nim musisz ustalić jak najwięcej szczegółów, czego oczekuje, a potem dopiero zabrać się do wyszukiwania.
Czym jest Research?
Research jest potocznie, mówiąc wyszukiwaniem informacji. Dokładniej rzecz biorąc, jest to przeszukiwanie dostępnych źródeł informacji, polegające na zbieraniu danych na konkretny temat. Specjaliści od SEO badają słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce internetowej, a to właśnie słowo kluczowe prowadzi nas do bezpłatnych wyników wyszukiwania, a ostatecznie do strony, w której znajdujemy to, czego szukaliśmy. Dlatego dobranie odpowiednich słów kluczowych, czyli tego, co wpisujemy w wyszukiwarkę internetową, jest najważniejsze, aby nasze wyszukiwanie było efektywne. Osoby, które posiadają własną stronę internetową wiedzą, że dobranie odpowiednich słów kluczowych pomaga im w optymalizowaniu ich witryny, dzięki czemu częściej ich treści pojawiają się w wynikach wyszukiwania [SERP].
Król jest jeden – wyszukiwarka Google
Pewnie już słyszeliście o algorytmach Instagrama, czy innych podobnych portali. Podobnie sprawa wygląda w przypadku wyszukiwarek internetowych. Najbardziej znana wyszukiwarka Google, również oparta jest o algorytmy, które umożliwiają wyszukiwanie informacji. Jednym ze składników algorytmu Google, jest RankBrain – oparty na sztucznej inteligencji, dzięki któremu Google rozumie m.in. sposób interakcji użytkowników z wynikami wyszukiwania, oraz to, jaka jest intencja związana z zapytaniem. To dzięki algorytmom Google, pojawiają się podpowiedzi podczas wyszukiwania.
Google wygrywa w swojej branży pod kątem popularności, ale do wyboru mamy również inne skuteczne narzędzia, o których więcej poniżej.
Inne narzędzia do wyszukiwania informacji
Bing.com
Wyszukiwarka Bing jest bardziej popularna w USA niż w Polsce. Jej sposób funkcjonowania jest podobny, jak w przypadku Google. Na początku była częścią portalu MSN, potem Windows Live. Obecnie jest samodzielną wyszukiwarką. Wyszukiwanie w niej informacji jest znacznie szybsze niż w Google. Dzieje się tak, ponieważ na niektóre zapytania od razu widzimy szczegółowe odpowiedzi (Google stosuje raczej zajawki, aby przejść dalej na stronę). Przy wpisaniu nazwy miasta od razu wyświetlają się strony z najnowszymi informacjami, dotyczącymi tego miasta, oraz np. repertuar kin czy oferty pracy. Najczęściej wykorzystuje się ją do śledzenia wyników sportowych, akcji na giełdzie, śledzenia przesyłek kurierskich, informacji o biletach lotniczych, działań matematycznych, czy szukania definicji konkretnego słowa.
Aol.com
AOL to amerykańska wyszukiwarka internetowa, dość mało popularna, jednak serwis działa do dnia dzisiejszego. Wyniki wyszukiwań są w języku angielskim. AOL pomimo zmniejszającego się grona użytkowników, wciąż znajduje swoich fanów.
Wyszukiwarki wewnętrzne na portalach tematycznych
Istnieją także wewnętrzne wyszukiwarki na różnych portalach informacyjnych i mediach społecznościowych jak np. interia.pl, onet.pl, facebook.com itp. Ich działanie jest podobne jak powyższych wyszukiwarek. Wszystkie działają na podstawie specjalnych algorytmów, które sprawiają, że wyszukiwanie jest łatwiejsze.
Specyfika zawodu researchera
Zawód researchera wydaje się przyjemny i prosty, ale czasem wymaga długich godzin pracy i skrupulatności. W moim przekonaniu jest to idealny zawód dla introwertyka, który jest często bardziej skupiony na zadaniu niż ekstrawertyk. Researcher to specjalista w wyszukiwaniu informacji. Doskonale wie, jak i gdzie szukać rzetelnych informacji na dany temat. Researcher zajmuje się głównie poszukiwaniem i gromadzeniem informacji. Może pracować zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie z domu. Nie ma żadnego kierunku studiów, który by przygotowywał do pracy researchera.
To, czym researcher się zajmuje, uzależnione jest od branży, w której pracuje oraz w jakim charakterze został zatrudniony. Największe zapotrzebowanie na tego typu usługi ma branża HR oraz IT. Researcher w branży HR może pełnić funkcję headhuntera, który sam wyszukuje pracowników na wybrane stanowisko. Razem z działem zasobów ludzkich przygotowuje profil kandydata. Następnie wyszukuje go różnymi kanałami, wykorzystując przy tym swoją wiedzę. Researcher zajmuje się również wstępną selekcją CV i wstępnymi rozmowami z kandydatami.
Cechy idealnego researchera
Idealny researcher powinien płynnie poruszać się po internecie i umieć odróżnić wiarygodne źródła od niewiarygodnych. Powinien wiedzieć, jak zweryfikować, czy informacja jest prawdziwa. Przydatną umiejętnością w pracy researchera jest umiejętność korzystania ze źródeł informacji oraz kreatywność. Poszukiwania informacji mogą trwać czasami bardzo długo, a więc dobrą cechą będzie cierpliwość i wytrwałość. Przyda się także opanowanie i odporność na stres, bo osoby na tym stanowisku czasem pracują pod presją czasu. Jeżeli osoba zajmuje się pozyskiwaniem pracowników do pracy, to niezbędna jest pewność siebie, otwartość i komunikatywność. Czasami przydatna jest znajomość języków obcych.
Podsumowanie pracy researchera
Po zebraniu wszystkich wyszukanych informacji należy zrobić analizę oraz utworzyć notatkę, którą docelowo prześlemy mailem klientowi. Notatka musi być czytelna, zgodna z wymogami języka polskiego, uwzględniając wszelkie środki stylistyczne, ortografię i interpunkcję.
Podsumowanie pracy polega na przejrzeniu wszystkich wyników wyszukiwań i uszeregowaniu ich według kategorii oraz źródeł pochodzenia. W notatce musi być uwzględnione źródło pochodzenia informacji. Może to być link do strony bądź tytuł książki i nazwa autora. Notatka powinna rozpoczynać się od wstępu, w którym opiszemy cel poszukiwań. Następnie w punktach bądź akapitach tworzymy merytoryczny konspekt, którym będzie mógł posłużyć się klient w swojej pracy.
12 sposobów na poprawienie efektywności wyszukiwania informacji w sieci
Od tego, co wpiszemy w wyszukiwarce internetowej, zależą nasze późniejsze wyniki wyszukiwań. Im bardziej szczegółowa, dłuższa fraza, tym większe szanse na trafność wyniku poszukiwań. Jeżeli w wyszukiwarce wpiszemy tylko jedno słowo, to algorytmy wyszukiwarki pokażą nam wszystkie witryny z danym słowem. Nasze wyszukiwanie będzie się wydłużać w czasie.
Przykład
allintext:sposoby na stres
Wyniki wyszukiwania w Google mogą być bardziej efektywne, jeżeli użyjemy słów w cudzysłowie. Cudzysłów ogranicza wyniki wyszukiwania do stron, gdzie fraza padła w dokładnie takim brzmieniu jak wpisaliśmy w wyszukiwarkę. Aby nasze wyszukiwania były efektywniejsze, można spróbować użyć operatora -/+ w wyszukiwarce.
Przykłady
komórka - telefon
”Domek wczasowy nad jeziorem”
Dla osób, które jeszcze nie wiedzą, czego szukają, mogą użyć operatora „or” pomiędzy frazami, co pozwoli na wyszukiwanie różnych opcji.
Przykład
domy nad morzem or domy nad jeziorem
Wyszukiwarka Google umożliwia także wyszukiwanie w zakresie dat. Wystarczy pomiędzy datami postawić 3 kropki, wtedy wyszukiwarka wyświetla wszystkie informacje, które dotyczą podanego zakresu dat. Może zdarzyć się tak, że nie pamiętamy całej sentencji, cytatu, tytułu filmu bądź piosenki, dlatego wpisując frazę do wyszukiwarki, to część, której nie pamiętamy zastępujemy znakiem *
Przykłady
1939...1945
Lot nad * gniazdem
Wyszukiwanie osób i popularnych hashtagów
Jeżeli chcemy znaleźć informacje, czy dana osoba istnieje w sieci bądź dowiedzieć się kilku ważnych szczegółów, które być może udostępnia w sieci, to najlepiej jest użyć po prostu operatora @ [ta sama ikona, którą używamy w korespondencji mailowej]. Innym sposobem na pozyskanie informacji jest użycie #hashtagu.
Przykłady
@krystynajanda @markzuckerberg
#bodypositive #zostańwdomu
Wyszukiwanie podobnych stron i synonimów.
W przypadku wyszukiwania podobnych stron do znanej nam już strony należy użyć operatora „related” przed adresem tejże strony bądź operatora „allinurl”. Natomiast jeżeli chcemy wyszukać synonimy, to zdecydowanie szybciej będzie przy użyciu operatora „~”
Przykłady
related:www.google.com
allinurl:blog marketing
~marketing
Jak znaleźć konkretny plik?
Wyszukiwanie konkretnego pliku w wyszukiwarce internetowej wymaga użycia operatora filetype, potem wpisujemy rodzaj pliku oraz nazwę dokumentu.
Przykład
filetype:pdf kodeks karny
[…] profesjonalny research polega na dokładnym przeglądaniu wyników wyszukiwania, ale jak zwykle „diabeł tkwi w […]
[…] research i badnia z różnych dziedzin; […]