Obecnie strona internetowa to podstawa działania w sieci. Zwiększa rozpoznawalność oraz wiarygodność marki. Można na niej umieszczać informacje o sobie, swoich usługach, zaprezentować realizacje swoich usług czy pokazać referencje od klientów. Jako wirtualna asystentka powinnaś mieć swoją stronę www by móc w sposób profesjonalny pokazać czym się zajmujesz. Stworzenie samodzielnie swojej strony www nie jest trudne i możesz zrobić to sama. Pomoże ci w tym przygotowany przeze mnie artykuł zawierający tutorial, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces tworzenia swojej strony www.
Wybór WordPressa jako systemu CMS
Żeby stworzyć swoją stronę www nie jest wymagana specjalistyczna wiedza programistyczna. Wystarczy dobre opanowanie wybranego przez siebie CMSu to jest Systemu do Zarządzania Treścią na witrynie internetowej.
Do jakich celów możemy wykorzystać CMS
Dzięki wykorzystaniu WordPressa możemy między innymi:
- samodzielnie dodawać wpisy na bloga,
- zmieniać treści na stronie w tym, np. opisy produktów,
- zarządzać newsletterem,
- skonfigurować pocztę,
- zmienić lub dodać motyw,
- zintegrować stronę z mediami społecznościowymi,
- obsługiwać sklep internetowy,
- dodawać zdjęcia, video itd.
Systemy CMS oferują wiele możliwości w kwestii zarządzania stroną oraz pomagają w jej budowie.
Systemy CMS. Open Source czy autorskie?
Można je podzielić na autorskie oraz typu Open Source. Systemy typu Open Source są dostępne bezpłatnie i tworzą je programiści z całego świata, którzy nieustannie je udoskonalają. Do systemów opartych o kod typu Open Source należą m.in. WordPress, Joomla czy Drupal.
Systemy autorskie są natomiast tworzone specjalnie na zamówienie pod konkretne strony internetowe. Ich zaletą jest spersonalizowany interfejs i dosyć prosta obsługa. Jednak w porównaniu z wcześniej omawianymi CMSami są one dosyć drogie i czasami podatne na ataki hakerskie. Dosyć poważną wadą są również płatne aktualizacje i niewielka ilość dodatków.
Systemy typu Open Source są stale aktualizowane oraz codziennie powstają dla nich nowe moduły, komponenty, dodatki, itp., które najczęściej są darmowe. Kod takiego CMSa jest otwarty, tzn znany wielu programistom, którzy mogą go dowolnie modyfikować. Dodatkowo tego typu systemy można samodzielnie zoptymalizować pod pozycjonowanie co w przypadku systemów autorskich jest dosyć trudne, a może się okazać wręcz niemożliwe.
Jak wybrać odpowiedni CMS?
Jak widzimy przewaga systemów opartych na otwartych źródłach (open source) jest dosyć znacząca. Jak więc wybrać odpowiedni CMS ? Wg badań przeprowadzonych przez firmę W3Techs najpopularniejszym systemem CMS jest WordPress, którego udział w rynku systemów CMS stanowi 63,6 % , oraz jest postawionych na nim 38,3 % wszystkich stron internetowych. Oznacza to, że jest on zdecydowanym liderem na rynku. I to z niego będziemy korzystać przy tworzeniu strony www co będę omawiać w dalszej części tego artykułu.
Jak samodzielnie stworzyć stronę internetową. Pierwsze kroki.
Krok 1. Wybór domeny i hostingu
Tworzenie strony www warto zacząć od wyboru odpowiedniej nazwy – domeny, oraz hostingu – miejsca w sieci dla Twojej strony www. Warto wiedzieć, że każda domena posiada rozszerzenie. W Polsce najpopularniejszym rozszerzeniem jest .pl. Właśnie to rozszerzenie najlepiej wybrać w przypadku kiedy nasz odbiorca jest jedynie polskojęzyczny. W przypadku działań o charakterze globalnym lepiej użyć rozszerzenia .com. Do innych popularnych rozszerzeń należą .info (dla portalów informacyjnych) .gov. (dla portalów rządowych). Dobra domena powinna być krótka, zwięzła oraz powinna ściśle oddawać charakter prowadzonej działalności. Na początku warto skorzystać z wyszukiwarki domen, aby sprawdzić czy ta, która nas interesuje, jest wolna.
Na co zwrócić uwagę?
Przy wyborze hostingu należy wziąć pod uwagę takie kryteria jak:
- pojemność serwera – ilość miejsca do przechowywania plików związanych ze stroną www,
- cena – w tym cena w kolejnych latach korzystania z hostingu w pierwszym roku może być za 1 zł ale w kolejnych już 200-300 zł za rok,
- kontakt z biurem obsługi klienta – w przypadku mojego dostawcy hostingu o którym zaraz opowiem odpowiedzi dostaje niemalże od razu nawet w niedzielę wieczorem 😊.
Pojemność serwera należy dobrać odpowiednio do rodzaju strony można przyjąć, że
- dla małych stron www oraz stron typu „wizytówka” – minimalna pojemność serwera powinna wynosić min 1-5 GB,
- strony z dużą ilość zdjęć czy strony typu „blog” – pojemność serwera nie powinna być mniejsza niż 20 GB,
- dla sklepów internetowych czy rozbudowanych stron www pojemność serwera musi wynosić przynajmniej 50 GB.
Na rynku znajduje się wiele dostawców hostingu ja osobiście ze swojej strony polecam atthost.pl gdyż dla mnie spełnia on wszystkie powyższe kryteria. Oczywiście warto porównać sobie różnych dostawców hostingu, gdyż ten rynek jest bardzo dynamiczny, a oferty ciągle się zmieniają. Warto również zwrócić też uwagę na obsługiwane technologie (musi być dostęp do PHP) oraz czy dostawca zapewnia kopie bezpieczeństwa dla naszych stron.
Krok 2. Instalacja WordPressa
Ważne jest, żeby wybrać odpowiednią wersję WordPressa tj. WordPress.org. Jest to wersja bezpłatna, która pozwala na nieograniczone użycie dostępnych dla tego systemu motywów i wtyczek, podpięcia własnej domeny i hostingu. Oprócz niej istnieje również wersja płatna wordpress.com, w której mamy ograniczony wybór motywów i wtyczek.
WordPressa można zainstalować na dwa sposoby. W pierwszym przypadku tj instalacji ręcznej należy mieć program do rozpakowywania plików typu ZIP, najlepiej WinRar oraz program do przechowywania bazy danych, np. FileZilla. Po rozpakowaniu plików należy je przesłać na serwer, dodać bazę danych, a następnie skonfigurować WordPressa.
Ja polecam drugi sposób tj. zainstalowanie za pomocą autoinstalatora na atthost.pl (z tego co wiem w przypadku innych hostingów czasami może się coś wysypać). Wygląda to mniej więcej tak (strzałką zaznaczona jest opcja z autoinstalatorem).
Po założeniu konta na portalu oferującym hosting, należy przejść do zakładki strony www oraz wybrać opcję autoinstalatora. Po wybraniu tej opcji WordPress poprosi nas tylko o wybranie loginu i hasła do konta po czym zainstaluje się nasz system do zarządzania stroną.
Krok 3. Konfiguracja WordPressa
Po otwarciu się WordPress pokaże nam się czysta instalacja WordPressa wygląda ona mniej więcej tak:
Wraz z WordPressem instalują się czasami niepotrzebne wtyczki możemy je od razu usunąć w zakładce wtyczki (po lewej stronie). Najlepiej zaznaczyć je wszystkie, wybrać polecenie „Usuń”, a następnie „Zastosuj”. W ten sposób klikając odpowiednie polecenie możemy je również włączać, wyłączać czy aktualizować.
Następnie należy przejść do zakładki ustawienia oraz zmienić następujące parametry:
- Ustawienia -> bezpośrednie odnośniki -> należy zmienić tutaj ustawienie wpisu tak, żeby pokazywała się nazwa wpisu po tytule naszej domeny na format o nazwie „nazwa wpisu” po czym zapisać zmiany.
- Ustawienie -> czytanie -> należy zaznaczyć opcję „Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny” oznacza to, że dopóki witryna nie będzie skończona strona nie będzie pokazywać się w wynikach wyszukiwania
Ważne ! Po zakończeniu prac nad stroną należy zaznaczyć z powrotem podaną opcję w innym przypadku nie będzie widać naszej witryny !
- Ustawienia ogólne -> w ustawieniach ogólnych należy zmienić tytuł witryny, czyli jak chcemy, żeby odznaczała się nasz witryna, np. Logopeda Katowice, opis najlepiej usunąć w innym przypadku będzie się wyświetlać na naszej stronie oraz ustawić język na polski (jeśli nie został wcześniej ustawiony).
Krok 4. Strony i wpisy
Tworząc stronę internetową możesz korzystać z dwóch rodzajów publikowanych treści są nimi wpisy i strony. Podstawowa różnica pomiędzy nimi to ich przeznaczenie. Wpisy są przeznaczone na posty blogowe i inne „dynamiczne” treści. Posiadają one datę publikacji i autora. Natomiast strony mają charakter statyczny i są stosowane do publikacji informacji o firmie czy osobie , produktach, informacji kontaktowych czy zdjęć. Są to strony typu „o mnie”, „oferta”, „kontakt”. Ważną stroną jest również strona o nazwie polityka prywatności, na której umieszczane są informacje o zasadach „obowiązujących” na naszej stronie. Wzór polityki prywatności można znaleźć w gogle wpisując „polityka prywatności strona www” i dopasować do naszych potrzeb. Strony można edytować i dodawać w zakładce „strony”.
Oczywiście analogicznie wpisy edytujemy w zakładce „Wpisy” nad „Stronami”. Z automatu wyświetla się wpis o nazwie „Hello World” należy go usunąć podobnie jak usuwaliśmy wcześniej wtyczki.
Krok 5. Wybór motywu i konfiguracja
Jeśli nie tworzymy strony w HTML musimy wybrać odpowiedni motyw, który nada strukturę naszej stronie i pozwoli nam łatwiej nią zarządzać. Po instalacji WordPressa zainstaluje nam się kilka darmowych motywów jak twenty twenty czy twenty nineteen. Na ich podstawie możemy zacząć już budować naszą stronę. Jeśli jednak chcemy by nasza strona wyglądała bardziej oryginalnie, dawała się łatwo modyfikować oraz była responsywna (tj dopasowywała się do każdego urządzenia jak laptop czy telefon) musimy się rozejrzeć za czymś bardziej odpowiednim.
Jednym z bogatych źródeł motywów jest strona o nazwie themeforest.net. Znajduje się na niej setki ciekawych i oryginalnych motywów, które spełniają powyższe kryteria. Należy tutaj zwrócić szczególną uwagę na oceny i komentarze pod każdym motywem. Ceny motywów zaczynają się od 30 $. Jeśli jednak nie chcemy płacić za motyw i zależy nam na dużej elastyczności świetnym rozwiązaniem jest motyw „Astra” + Edytor tekstu „Elementor”. W podstawowej wersji oba narzędzia są bezpłatne (Elementor jest do ściągnięcia jako wtyczka) i dają szereg możliwości.
Należy jednak pamiętać, że korzystając z wersji Astra Pro, otrzymujemy dodatkowo mnóstwo funkcjonalności, które często okazują się niezbędne dla nieco bardziej wymagających użytkowników. Wartym uwagi jest również rozszerzenie do Elementora, które oferuje nam niezwykle przydatne możliwości.
Motywy dodajemy w zakładce Wygląd -> Motywy ->Dodaj. A następnie w okienku „Szukaj motywu” wpisujemy nazwę poszukiwanego motywu, np. Astra po czym klikamy opcję „Zainstaluj” pod wybranym motywem.
Inne motywy kompatybilne z elementorem to Ocean WP, Phlox, Zakra, Hello. W kwestiach związanych z dopasowaniem stron w oparciu o podany zestaw Astra + Elementor polecam tutoriale na Youtubie Pana Dariusza Pichalskiego.
Krok 6. SSL i bezpieczeństwo danych
SSL jest protokołem służącym do zabezpieczania komunikacji odbywającej się w Internecie. Strony korzystające z tego protokołu posiadają tzw. certyfikat SSL poświadczający wiarygodność danej domeny. Jest on szczególnie istotny w przypadku witryn, które gromadzą i wykorzystują dane użytkowników, np. login i hasło przy logowaniu. Protokół ten sprawia, że przesyłanie danych użytkowników jest zaszyfrowane, tzn niemożliwe do odczytania dla cyberprzestępców. To czy dana strona posiada ten certyfikat jest widoczne już w adresie witryny.
W przypadku witryn niezabezpieczonych tym certyfikatem przed nazwą domeny wyświetla się nazwa protokołu http:// oraz pojawia się okienko mówiące o tym, że wejście na daną witrynę może być niebezpieczne (co może skutecznie odstraszyć osoby, które nas odwiedzają). Witryny zabezpieczone certyfikatem SSL posiadają w adresie zmodyfikowany protokół https://, który identyfikuje witrynę jako bezpieczna za pomocą zielonej kłódeczki. Podstawowa wersja certyfikatu SSL o nazwie Let’s Encrypt jest bezpłatna a szczegółowy proces jej instalacji dostępny jest tutaj.
Krok 7. Wtyczki
Oprócz motywów ważnym elementem każdej strony są wtyczki. Są to dodatkowe moduły do oprogramowania WordPress, które rozszerzają jego funkcjonalności. Możemy je dodawać i dostosowywać w zakładce „Wtyczki”. Wtyczki, które według mnie warto zainstalować to:
- Elementor do budowy strony – pozwala na dodawanie do stron różnych elementów jak sekcje, kolumny, obrazy, video, karuzele zdjęć oraz wiele wiele innych.
- Ithemes – jest to wtyczka, która pozwoli nam na utworzenie kopi zapasowej oraz „zabezpieczenie” naszej strony przed niepowołanymi atakami.
- Fastest Cache – do przyśpieszenia działania strony strony poprzez usunięcie niepotrzebnych plików.
- Robin Image Optimizer – wtyczka służąca do optymalizacji zdjęć tak by nie zajmowały za dużo miejsca na serwerze.
- Antispam bee – wtyczka zapobiegająca niechcianym wiadomościom jak SPAM.
- Cookie Law Info – wtyczka pozwalająca na wyświetlania informacji o ciasteczkach tj danych naszych użytkowników co jest wymagane prawnie.
BONUS !
Bonusem do tego artykułu są informacje na temat tego skąd czerpać inspiracje oraz przydatne narzędzia, z których możemy korzystać w trakcie procesu twórczego.
A więc przede wszystkim polecam przejrzeć strony konkurencji i zobaczyć jakie mają rozwiązania na swoich stronach (oczywiście nie kopiować !). Oprócz tego możemy zajrzeć również na strony firm, które pod jakimś względem są podobne do nas lub pionierów w swojej dziedzinie, np. jeśli tworzysz sklep internetowy z ubraniami możesz zajrzeć na stronę Zalando i zobaczyć jak mają np. poukładane treści na stronie. Przydatnymi portalami, które mogą być również bardzo dobrym źródłem inspiracji są wspominany wcześniej themeforest.net oraz strona ze stronami wyróżnionymi przez specjalistów awwwards.com.
Warto również zainstalować rozszerzenia do przeglądarki Google Chrome dzięki którym będziemy mogli podglądać jakie fonty i kolory są używane na stronach, które nam się podobają. Są nimi:
Rozszerzenia Google Chrome:
- WhatFont – służy do sprawdzania czcionki na dowolnej stronie poprzez najechanie na nią kursorem myszki.
- Color Pick – służy do sprawdzania koloru na dowolnej stronie poprzez najechanie na nią kursorem myszki.
Mam nadzieję że artykuł był przydatny, a tworzenie stron www będzie dla Was czystą przyjemnością !
[…] na wszystkie te pytania mogę odpowiedzieć twierdząco. Błędem było to, że nie miałam strony internetowej (krok po kroku samodzielnie zaczęłam ją tworzyć: http://www.karolinaimburska.pl ), moje małe […]
[…] zarządzanie stroną internetową i blogiem; […]