Tworzenie grafik na potrzeby mediów społecznościowych
Do zadań wirtualnej asystentki należą różnego rodzaju prace graficzne – trzeba wykonać szybką prezentację, stworzyć grafikę do wydarzenia na Facebooku lub szybko wkleić logo do dokumentu lub grafiki. Na początku może wydawać Ci się to trudne, szczególnie jeśli jesteś mniej uzdolniona plastycznie. W poniższym artykule podpowiem Ci, w jaki sposób radzić sobie z takimi zadaniami. Zobaczysz, że “nie taki diabeł straszny, jak go malują.” Zacznijmy więc od początku!
Podstawy, o których powinnaś wiedzieć – trochę danych technicznych
Nic tak nie potrafi zepsuć Twojego designu jak przycięty bok obrazu, zawierający wyłącznie połowę twarzy modela/modelki lub niespodziewanie kończący wspaniałe hasło reklamowe. Aby uniknąć takich wpadek powinieneś/nnaś pamiętać o ustawieniu odpowiednich rozmiarów swoich grafik. Każde medium – czy to Facebook, czy Instagram ma inne wymogi odnośnie wielkości zamieszczanych zdjęć. Poniżej zamieszczam kilka najbardziej popularnych rozmiarów:
- Grafika w tle wydarzenia – 1200 x 628 px
- Reklama – 600 x 600 px
- Karuzela – 1080 x 1080 px
- Standardowe zdjęcie, film, grafika – 1080 x 1080 px
- Instastories – proporcje to odpowiednio od 9:16/16:9 do 4:5
- Profilowe – 400 x 400 px,
- Zdjęcie w tle – 1500 x 500 px,
- Zdjęcie w tweecie – 800 x 418 albo 800 x 800 px
6 Zasad Gestalt w tworzeniu projektów graficznych
Aby Twoja grafika przyciągała uwagę odbiorców, pamiętaj przy jej projektowaniu o zasadach Gestalt. Dzięki nim stworzysz kompozycję, która będzie atrakcyjna, ale także “przyjazna” – łatwa w odbiorze. Musisz bowiem wiedzieć, że nasz umysł podczas rozpoznawania treści posługuje się kilkoma zasadami.
1. Zasada bliskości
Pierwszą z nich jest zasada bliskości, zgodnie z którą obiekty znajdujące się blisko siebie tworzą grupę, natomiast oddalone są traktowane jako niezwiązane ze sobą.
2. Zasada podobieństwa
Zasada podobieństwa dotyczy elementów podobnych do siebie. Jeżeli mamy dwa obiekty, które różnią się od reszty np. kolorem, przypisujemy je do innej grupy.
3. Zasada doświadczenia
Trzecia zasada – doświadczenia (przyzwyczajenia) mówi o tym, że ludzie zapamiętują i uczą się jak rozumieć poszczególne elementy lub interakcje np. ikona słuchawki telefonu jest kojarzona z wykonaniem połączenia.
4. Zasada symetrii
Jeżeli chcesz natomiast by Twoja kompozycja była bardziej elegancka, wykorzystaj zasadę symetrii i wprowadź ją do układów tekstów. Zastosuj też wyrównanie względem obrazów i innych elementów graficznych.
5. i 6. Zasada figury i tła, zasada domknięcia
Dzięki zasadzie figury i tła możesz stworzyć naprawdę ciekawe kompozycje. Nasz mózg jest przystosowany do wypełniania luk, które widzimy na obrazkach. Często wystarczą nam same kontury, by rozpoznać sens grafiki. Podobny efekt dotyczy zasady domknięcia, gdzie nie musimy widzieć wszystkich krawędzi, by rozpoznać trójkąt.
Umiejętne wykorzystanie powyższych zasad z pewnością pomoże Ci stworzyć czytelne grafiki. Pamiętaj jednak o tym, że nie musisz wykorzystywać na raz wszystkich zasad. Bawiąc się, czy łamiąc konwencje, możesz stworzyć naprawdę wyjątkową kompozycję. Jeśli jednak jesteś w tym początkujący/ca eksperymentowanie może okazać się zgubne w skutkach. Na wszystko potrzeba czasu. Zacznij więc od podstaw, by później rozwinąć swój plastyczny polot.
Umiejętne użycie przestrzeni
Zazwyczaj początkujący marketingowcy i graficy chcą zmieścić w swoich reklamach jak najwięcej treści, kosztem estetyki i funkcjonalności przekazu. Umiejętne wykorzystanie białej “czystej/negatywnej” przestrzeni na grafice pozwoli Ci podkreślić najważniejsze informacje i sprawi, że odbiorca nie będzie się nudził. Zwiększy to także czytelność i zapewni miejsce na oddech oraz harmonię.
Przy projektowaniu grafiki na potrzeby reklamy na Facebooku, musisz pamiętać o tym, by tekst na niej nie przekraczał 20%. Tutaj znajdziesz link, w którym możesz sprawdzić swoje grafiki pod tym względem.
Metoda “opatrzenia”
Metoda opatrzenia jest niezbędna do stworzenia dobrych grafik reklamowych. Mimo, że jest prosta, to jednak trzeba jej poświęcić najwięcej czasu. Polega bowiem na przeglądaniu jak największej ilości reklam lub grafik, by zapoznać się z ich strukturą i zasadami. W inny bowiem sposób tworzy się grafiki wydarzeń, a w inny grafiki produktowe. Podstawą stworzenia naprawdę dobrych grafik jest opatrzenie się z jak największą ilością projektów, jakie chcesz stworzyć.
Szukanie inspiracji
Najlepszym sposobem na znalezienie weny podczas tworzenia grafik jest przeszukiwanie medium, w celu poznania konwencji w jakich zostały one wykonane.
Szukając inspiracji do stworzenia grafiki dla wydarzenia na Facebooku warto przewertować listę nadchodzących wydarzeń, by sprawdzić jak prezentują się poszczególne grafiki, które mają największą ilość lajków lub najszybciej “wpadają w oko”. Dzięki takiemu researchowi będziesz wiedzieć jakie elementy mają zawierać Twoje projekty.
Idealnym miejscem na poszukiwanie inspiracji są takie portale jak dribbble, Pinterest lub Behance, na których różni artyści zamieszczają swoje projekty. Możesz tam znaleźć ciekawe grafiki lub zdjęcia, które zainspirują Cię do stworzenia idealnej kompozycji. Jeżeli dobieranie kolorów jest dla Ciebie trudne, z pomocą przychodzą takie strony jak colorhunt.co, Paletton lub Colormind. Na nich znajdziesz gotowe zestawy kolorów, z których możesz wybierać do woli.
Popularne programy graficzne, z których możecie korzystać
Pakiet Adobe czyli Photoshop, Illustrator i Spark
Photoshop jest programem do obróbki zdjęć oraz dodawania elementów graficznych. Illustrator jest przeznaczony do tworzenia grafik wektorowych czyli skalowalnych. W szybkim skrócie znaczy to tyle, że podczas zmniejszania i powiększania grafik wektorowych nie zmienią się w tak zwaną “pikselozę”. Można w nim także pracować na zdjęciach, jednak nie ma on takich możliwości obróbki jak Photoshop. Programy te pozwalają na wręcz magiczne przekształcenia Twoich obrazów. Jeśli jednak masz do stworzenia prosty projekt np. dodawanie tekstów do obrazów, raczej nie będziesz potrzebować takich rozbudowanych programów. Są one płatne. Istnieje jednak możliwość przedłużania licencji. Customer service firmy Adobe zazwyczaj zazwyczaj chętnie przyznaje rabaty, jeśli tylko dobrze uargumentujesz swoją prośbę. Niech więc nie odstrasza Cię ich cena.
Na pomoc projektantom przychodzi również darmowy program Adobe Spark. Jest to narzędzie specjalnie przygotowane pod potrzeby social media. Zawiera wbudowaną bazę ikon, szablonów grafik i wideo. Świetnie “poradzi sobie” z Facebookiem, Instagramem, Pinterestem oraz Twitterem. W zupełności wystarczy Ci do budowania projektów na potrzeby social media.
Canva
Canva jest bezpłatną aplikacją online, posiadającą mnóstwo szablonów i gotowych rozwiązań dla projektantów. Posiada także własną bibliotekę zdjęć, które można wykorzystać podczas tworzenia grafiki. W Canvie możesz stworzyć proste logo, okładkę książki, zaproszenia, grafikę na bloga i wiele wiele innych. Są tam bowiem szablony do wszystkiego. W tej aplikacji masz także możliwość prostej edycji zdjęć. Możesz zacząć korzystać z aplikacji Canva klikając tutaj.
Gdzie nauczyć się podstaw obsługi programów graficznych?
W obecnych czasach nauczenie się obsługi poszczególnych programów to pestka. Większe firmy, takie jak Adobe posiadają własną bibliotekę z opisanymi poszczególnymi funkcjami lub skrótami. Dla początkujących jest mnóstwo tutoriali na YouTube, w których doświadczeni designerzy tłumaczą czym się kierować podczas korzystania z poszczególnych programów. Ja sama zaczynałam od takich kursów i nadal się z nich uczę. W internecie jest mnóstwo pasjonatów, którzy chcą dzielić się z nami swoją wiedzą i takich ludzi warto słuchać.
Uczyć można się też poprzez uczestnictwo w kursach internetowych. Na platformie Udemy często znajdują się darmowe szkolenia, które niejednokrotnie są bardzo ciekawe. Podkreślić jednak należy, że owa platforma reklamuje każdy swój kurs zniżką 70%. Wielu ludzi myśli więc, że kurs, który z 300 zł został przeceniony do 50 zł jest okazją życia. Jednak takie zniżki na Udemy to codzienność. Niestety nie wszystkie kursy są tam odpowiednio weryfikowane. Czasem nawet płatne kursy pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego też najlepiej przed zakupem zapoznaj się z opiniami na temat danego szkolenia. Zdarzało się tak, że sama trafiałam na płatne kursy niskiej jakości i bezpłatne, które dostarczały ogromną dawkę wiedzy. Warto więc poświęcić trochę czasu i przeszukać ich bazę.
Bazę z wartościowymi kursami posiada także Coursera oraz Pluralsight. Tam właśnie znajdziesz doskonałe szkolenia, zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym.
Na Pluralsight możesz znaleźć paczki kursów np. na trzech poziomach danej umiejętności: beginner, intermediate, advanced, co jest dużą zaletą. Raczej nie trafiłam tam na złej jakości filmiki, ale jeśli masz takie doświadczenia, warto się nimi podzielić na forum.
Swoją wiedzę jak przygotowywać grafiki na potrzeby social media możesz poszerzyć na naszym autorskim kursie dla Wirtualnych Asystentek: …
[…] coraz większego znaczenia dla firm. Odpowiadanie na komentarze i wiadomości, tworzenie treści i grafik do postów to czynności ważne, lecz czasochłonne. Właściciele firm zlecają je więc agencjom lub coraz […]
[…] klientom. Wiedziałam, że lubię grafikę, dlatego najpierw nauczyłam się obsługi programów do tworzenia grafik. Odnalazłam się w tym bardzo szybko, ponieważ nałożyły się na to moje zamiłowania […]
[…] canva dla wirtualnej asystentki […]