Kiedy w 2019 roku ukończyłam kurs Virtual Assistant & Social Media Ninja, zdobyłam potrzebne kompetencje i zakładałam działalność jako Virtual Assistant, pominęłam jedną bardzo (a może najważniejszą) kwestię… Nie miałam ani jednej osoby zainteresowanej moimi usługami! To skończyło się tym, że nie miałam ani chwili, by skupić się na budowaniu własnej marki.
Musiałam jak najszybciej pozyskać klientów, w końcu działalność była już założona, a klient to jej najważniejszy filar. Mimo, że teraz sama się z tego śmieję (bo koniec końców tych klientów znalazłam, a część z nich powierza mi zadania do dziś), polecam Ci przemyśleć strategię szukania klientów, zanim oficjalnie zostaniesz właścicielem firmy.
Wiele początkujących wirtualnych asystentek zastanawia się, gdzie znaleźć pierwszego klienta, nie mając żadnego portfolio i doświadczenia w takiej współpracy. Mimo, że może wydawać się to trudne, warto pamiętać, że branża WA w Polsce jest jeszcze “raczkująca” i dla każdej z nas znajdzie się jakiś obszar pracy.
Kluczem do sukcesu jest przekonanie, że to Ty masz znaleźć klienta i przekonać go, że Twoje usługi przyniosą mu wiele korzyści, a nie on Ciebie – w końcu wiele osób nawet nie wie, kim jest wirtualna asystentka, prawda? Sprzedaż swoich usług to temat na osobny artykuł, ale dzisiaj przybliżę Ci, gdzie możesz “upolować” swojego idealnego klienta i dać mu swoje wartościowe usługi.
1. Grupy na Facebooku
Na Facebooku znajdziesz wiele grup związanych z branżą WA. Na większości z nich oprócz wielu pomocnych osób, które chętnie służą radą, gdy masz z czymś problem, jest dużo ogłoszeń osób szukających wirtualnej asystentki. Oprócz tego sama możesz ogłosić swoje usługi (o ile jest to zgodne z regulaminem danej grupy – koniecznie się wcześniej z nim zapoznaj).
Zalety: Ogłoszenia są najczęściej konkretne, Twoim zadaniem jest tylko przesłanie swojej oferty potencjalnemu klientowi i przekonanie go do współpracy.
Wady: Na jedno ogłoszenie zazwyczaj aplikuje bardzo wiele WA, więc o tym, która zostanie wybrana może decydować doświadczenie/cena usługi/kolejność przesłania oferty.
Grupa Facebook Asystentkowo
2. Portale dla freelancerów
Następną ciekawą opcją dla początkującej wirtualnej asystentki są portale z ogłoszeniami dla freelancerów. Zazwyczaj umożliwiają one zawieranie umowy zlecenie lub wystawianie faktury nie mając firmy – za pośrednictwem strony. Możesz szukać zleceń na naszym polskim rynku lub – jeżeli dobrze znasz języki obce – za granicą. Na stronach dla freelancerów znajdziesz ogłoszenia z bardzo wielu branż – marketing, programowanie, grafika, czy prace biurowe.
Strony z ogłoszeniami, na które koniecznie powinnaś zajrzeć to:
POLSKIE
OBCOJĘZYCZNE
Zalety: Ogromny wybór ogłoszeń z każdej branży.
Wady: Często niskie stawki za zlecenia, prowizja pobierana przez strony i zazwyczaj duża liczba osób aplikujących na zlecenie.
3. LinkedIn
LinkedIn to zdecydowanie najlepsze biznesowe medium społecznościowe. Dzięki niemu możesz nawiązać bezpośredni kontakt z osobami decyzyjnymi w firmach. Jeżeli masz bardzo dobrze określony zakres swoich usług i profil klienta, którego chcesz znaleźć – rozpocznij poszukiwania. Zadbaj wcześniej o swój profil, by był profesjonalny i zachęcał do kontaktu z Tobą.
Z perspektywy czasu mogę przyznać, że LinkedIn okazał się dla mnie najskuteczniejszy do pozyskiwania wartościowych kontaktów i długofalowych współprac. To, co musisz posiadać, to pewne pojęcie o networkingu i umiejętność zainteresowania swoimi usługami. LinkedIn oferuje również płatne narzędzia ( z możliwością miesięcznej, bezpłatnej subskrypcji), takie jak konto Premium czy Sales Navigator – który jest idealny do tzw. lead generation (budowania bazy potencjalnych klientów). Cała reszta to nawiązanie kontaktu z docelową osobą, umówienie się na rozmowę i przekonanie do współpracy. Zaplanuj jednak strategię takich działań, by faktycznie budować ciekawe sieci kontaktów, a nie tworzyć SPAMu. W internecie znajdziesz wiele porad, w jaki sposób szukać klientów na LinkedIn.
Zalety: Możliwość bezpośredniego kontaktu ze swoim idealnym klientem i ogromny obszar do networkingu.
Wady: Kluczowa jest tutaj umiejętność sprzedaży – najczęściej to Ty szukasz klienta, a nie on Ciebie. Musisz umieć sprzedać swoje usługi, inaczej będzie to droga bez celu.
Grupa LinkedIn Asystentkowo
Wszystko jest w Twoich rękach
Jak sama widzisz – możliwości pracy dla wirtualnej asystentki jest wiele. Dużo zależy od Twojego zaangażowania w pozyskiwaniu klientów. Oprócz wymienionych przeze mnie pomysłów zastanów się, czy nie powinnaś zacząć szukać od najbliższego otoczenia – być może masz znajomą osobę, która prowadzi biznes online i przydałoby się jej Twoje wsparcie. Prawdą jest, że znalezienie pierwszego klienta dla wielu osób jest nie lada wyzwaniem. Wierzę jednak, że chęci, odpowiednie kompetencje i wysoka jakość wykonywanych usług pozwolą Ci znaleźć klienta, z którym nawiążesz długą, owocną współpracę. A później… będzie już ,,z górki” – dobre wirtualne asystentki poleca się dalej – to od Ciebie i Twojej pracy zależy, czy utrzymasz się w branży i będziesz długo cieszyć się pracą jako WA.
Zapraszam do śledzenia mojego profilu na Facebooku oraz LinkedIn. Masz pytania dotyczące pracy jako Wirtualna Asystentka lub znasz kogoś, kto szuka takiego wsparcia? Napisz do mnie na info@gracjanakarpinska.pl
[…] Sprawdź szczegółowy poradnik “Jak znaleźć pierwszego klienta“. […]