Wirtualne asystentki to coraz częściej nieocenione wsparcie w zarządzaniu obowiązkami biznesowymi. Dzięki nim lista ‘to do’ w końcu się skraca, a radzenie z codziennymi zadaniami wydaje się dużo łatwiejsze. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na ten sposób optymalizacji swojego czasu i produktywności. Jakie kroki podejmują przedsiębiorcy w poszukiwaniu wirtualnej asystentki? Gdzie szukać ofert i zapytań? Jak na nie odpowiadać, by pozyskiwać zlecenia? Przeczytaj w naszym artykule.
Gdzie przedsiębiorcy szukają wirtualnych asystentek?
Przedsiębiorcy zdecydowani na delegowanie zadań dla wirtualnej asystentki mogą skorzystać z kilku metod jej znalezienia. Pierwszą z nich jest selekcja kandydatki z bazy VA, m.in. takiej, jak na naszej stronie Asystentkowo. Jeśli jeszcze nie jesteś w niej zarejestrowana/y, koniecznie to zrób już teraz i zaprezentuj swoje kompetencje, umiejętności, znajomość narzędzi i specjalizacje. Dzięki temu przeglądający przedsiębiorcy będą mogli łatwiej Cię odnaleźć.
Kolejną drogą do zatrudnienia wirtualnej asystentki jest publikacja ogłoszeń w społecznościach i grupach, m.in. w serwisie Facebook, skupiających VA, m.in. takich jak nasza grupa. Czasami ogłoszenia są bardzo dobrze sprecyzowane, jasno określają potrzeby przedsiębiorcy, a czasami pokazują, że przedsiębiorcy nie do końca potrafią ocenić swoje potrzeby biznesowe, zapotrzebowanie godzinowe. Różnych form zgłoszeń także oczekują. Czasami proszą o wiadomość prywatną, czasem po prostu o komentarze pod postami, przesłanie maila z ofertą i coraz częściej wypełnienie formularza i odpowiedź na kilka pytań związanych z ich działalnością. Niekiedy jednym z etapów rekrutacji jest przygotowanie zadania, płatnego lub nieodpłatnego. Warto dlatego przyłączyć się do takich grup i społeczności i aktywnie w nich uczestniczyć. Dołącz do naszej grupy na FB.
Kolejną formą poszukiwania wirtualnych asystentek są typowe ogłoszenia o pracę w portalach ogłoszeniowych, więc również tam możesz poszukiwać nowych zleceń.
Jak skutecznie odpowiadać na oferty przedsiębiorców i pozyskiwać zlecenia dla wirtualnych asystentek?
Jeśli trafisz na zapytanie przedsiębiorcy, który poszukuje wirtualnej asystentki i czujesz, że spełniasz jego wymagania, zapada decyzja o złożeniu oferty. To, jaką będzie miała formę Twoja odpowiedź na zapytanie, zależy oczywiście od samego kształtu oferty współpracy czy zapytania. Na co powinnaś/powinieneś zwrócić uwagę i na czym się skupić, aby przekonać do siebie przedsiębiorcę?
Przede wszystkim wczytaj się szczegółowo w wymagania. Jeśli przedsiębiorca oczekuje od Ciebie zgłoszenia mailowego, nie wysyłaj mu wiadomości prywatnej na messengerze. Jeśli wymogiem jest wypełnienie formularza, skup się na tym, aby wypełnić go skrupulatnie. Przy tworzeniu oferty zadbaj o to, aby podkreślić swoje atuty, umiejętności, wiedzę i doświadczenie, w tym obszarach, które mają związek z działalnością firmy, która potrzebuje wirtualnej asystentki. Zadbaj o to, żeby Twoja oferta jasno pokazywała zakres Twojego wsparcia, narzędzia bądź programy, którymi się posługujesz i i pokazywała, w jaki sposób rozwiążesz problemy przedsiębiorcy. Precyzyjnie określ stawkę i sposób rozliczenia (NDG, JDG, Useme, umowa cywilno-prawna).
Jeśli przedsiębiorca oczekuje oferty w formie dokumentu, zbuduj ją w taki sposób, aby była czytelna i przejrzysta. Jeśli posiadasz identyfikację wizualną, oferta powinna być z nią spójna (również z Twoją stroną www i kanałami Social Media, jeśli je prowadzisz). Pamiętaj, aby wysłać ofertę w nieedytowalnej formie, np. pliku w formacie PDF.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, o tym, jak zbudować swoją ofertę wirtualnej asystentki i jak skutecznie zdobywać klientów, sprawdź nasz kurs Wirtualna Asystentka – zawód przyszłości Poziom 1 i zdobądź certyfikat VA.