Praca wirtualnej asystentki to często zadania administracyjne, takie jak obsługa poczty, kalendarza, obsługa faktur czy umów, organizacyjne czy menedżerskie. Czasem jednak przed wirtualną asystentką zadanie kreatywne, np. w obszarze marketingu, obsługi social media lub zupełnie niestandardowych zadań. Kiedy jednak w głowie brak pomysłów, warto wykorzystać znane metody pracy kreatywnej. Zebraliśmy kilka znanych technik, które mogą Ci pomóc uruchomić najgłębsze pokłady kreatywności.
Wiele metod kreatywnego myślenia wymaga pracy w grupie, choćby takie jak burza mózgów, odwrócona burza mózgów, dyskusja 66 (inaczej metoda Philipsa), czy brainwriting, zwany także metodą 653. Praca VA to jednak często praca w pojedynkę lub w niewielkim zespole, gdzie takie metody niemożliwe do wdrożenia. Pomysły lub rozwiązania trzeba jednak wygenerować! Dlatego serwujemy Ci kilka metod, które możesz wykorzystać w samodzielnej pracy lub we współpracy z klientem w procesie kreatywnym. Oto one.
6 myślowych kapeluszy
Tę metodę stworzył Edward de Bono. Polega na tym, aby spojrzeć na problem/zagadnienie z różnych perspektyw, które reprezentują różne kolory kapeluszy. Biały – to kolor faktów, logiki, statystyki. Czerwony jest kapeluszem emocji, tych dobrych i złych, w jego perspektywie nie ma miejsca na racjonalne myślenie. Czarny kapelusz to perspektywa pesymisty, krytyczna postawa, której celem jest przewidywanie konsekwencji podjętych działań. Kapelusz żółty prezentuje podejście optymistyczne, wiara w sukces i powodzenie. Kapeluszowi zielonemu przypisujemy kreatywność, spojrzenie wykraczające poza standardy i utarte schematy. Właściciel niebieskiego kapelusza to kontroler procesu myślowego i organizator jego efektywnego przebiegu. Tyle w teorii. Ale jak to wykorzystać w praktyce w pracy VA? Zarówno podczas spotkania z klientem, jak i samodzielnej pracy nad zagadnieniem wirtualna asystentka może wykorzystać tę metodę do identyfikowania mocnych i słabych stron projektu lub analizowania potencjalnych zagrożeń w firmie zleceniodawcy. Każda z perspektyw to inne podejście do problemu klienta, ale też efektywności i jakości własnej pracy. Dzięki niej proces myślowy jest uporządkowany, a Ty masz pewność, że rozpatrzyłaś/eś zagadnienie pod każdym kątem.
Metoda kwiatu lotosu
Choć wielu może kojarzyć się z jogą, kwiat lotosu to także jedna z metod kreatywnego myślenia stworzona przez Japończyka, Yasuo Matsumurę. Jeśli masz tendencję to schematycznego myślenia, może być dobrą propozycją dla Ciebie. Na środku kartki zapisujesz problem, który chcesz rozwiązać i rysujesz wokół niego pierwszy krąg. Następnie dookoła wpisujesz możliwe rozwiązania, tworząc płatki. Jednak na tym nie koniec. W kolejnym kroku to właśnie te płatki stają się środkami kwiatu lotosu i do każdego z nich tworzymy kolejne płatki – rozwiązania/skojarzenia. De facto chodzi o to, by podczas rozwiązywania problemu wygenerować pierwszy pomysł, który jest następnie dalej przetwarzany. Co z tej metody może przydać się VA? Można ją śmiało wykorzystać do zaplanowania i zorganizowania nietypowych projektów, a następnie hierarchicznej organizacji wokół głównego celu. Metoda sprawdzi się także przy planowaniu wszelkich kampanii promocyjnych do generowania i organizowania pomysłów na temat treści, kanałów i celów kampanii. Kwiat lotosu może też się przydać przy tworzeniu strategii swojej działalności i marki osobistej.
Technika Walta Disney’a
W pracy nie zawsze jest bajkowo 😉 czasem jednak z rozwiązaniu problemu lub znalezieniu pomysłu może Ci pomóc metoda wymyślona przez legendarnego twórcę przemysłu rozrywkowego, który stworzył Myszkę Miki, psa Pluto i Kaczora Donalda. Tutaj Twoim zadaniem będzie wcielenie się kolejno w rolę Marzyciela, Realisty i Krytyka. Najpierw patrzysz na zadanie bez ograniczeń, wszystko jest możliwe, nie martw się jak do tego dojdziesz. Następnie wcielasz się w rolę krytyka i odrzucasz rozwiązania nierealne do wykonania. Na koniec jako krytyk oceniasz, jakie są zagrożenia dla wybranych rozwiązań.
Technika ta sprawdza się najlepiej przy projektach kreatywnych, w których wizja wydaje się na pierwszy rzut oka zbyt odważna, zbyt innowacyjna lub niemożliwa do zrealizowania. Ale przecież takie rzeczy robią właśnie ambitne i efektywne VA, prawda? Na pewno wiesz już, jak wykorzystasz technikę Disney’a w swojej pracy.
Metoda SCAMPER
Ta technika kreatywnego myślenia powstała w latach 50. XX wieku. Stworzył ją Alex Osborn, ale dopiero pytania pomocnicze stworzone w latach 70. przez Boba Eberle uczyniły z niej doskonałe narzędzie pracy kreatywnej. Nazwa SCAMPER to akronim od:
- S (Substitute) – Zastąp
- C (Combine) – Połącz
- A (Adapt) – Dostosuj
- M (Modify) – Modyfikuj
- P (Put to Another Use) – Wykorzystaj w innym celu
- E (Eliminate) – Wyeliminuj
- R (Reverse) – Odwróć
Wykorzystując tę metodę przerabiasz i modyfikujesz istniejące już rozwiązania. Dzięki zmianom tworzysz kreatywne, a czasami wręcz innowacyjne pomysły. O tej metodzie i dodatkowych pytaniach znajdziesz wiele szczegółowych materiałów w sieci. W swojej działalności VA na pewno przyda Ci się do modyfikacji i optymalizacji procesów biznesowych czy tworzenia angażujących treści, które przyciągną uwagę odbiorcy.
To tylko kilka wybranych przez nas metod kreatywnego myślenia i pracy twórczej, które mogą się przydać wirtualnej asystentce. Jeśli korzystasz z innych technik, daj nam znać w komentarzu, co sprawdza Ci się najbardziej!