Zebranie od Klientów materiałów potrzebnych do stworzenia strony www to zmora ponad 33% wykonawców stron internetowych. Okazuje się, że dla wielu z nich jest to powód dla którego decydują się nawet na rezygnację ze zlecenia. Jak uniknąć tego typu problemu?
W LH.pl przeprowadziliśmy badanie wśród ponad 600 twórców stron www, pytając ich między innymi o problemy, z jakimi spotykają się w swojej codziennej pracy. Odpowiedzi pojawiały się przeróżne, ale najczęstszym wspólnym mianownikiem dla wielu z nich było uzyskanie materiałów koniecznych do stworzenia strony WWW. Stanowiło to jedną z większych przeszkód, stojących na drodze do wykonania zlecenia i ukończenia strony internetowej. Dlaczego tak się dzieje?
W tym artykule znajdziesz garść przydatnych informacji, które pozwolą uniknąć Ci takich sytuacji. A nawet jeśli się pojawią, to dzięki odpowiedniemu podejściu uda Ci się wyjść z nich obronną ręką, tak, aby efekt końcowy był satysfakcjonujący zarówno dla Klienta, jak i dla Ciebie.
Jakie materiały będą potrzebne do wykonania strony www?
To pytanie zadaje wielu Klientów, którzy chcą zlecić budowę własnego serwisu. Niestety wielu z nich po raz pierwszy zleca stworzenie swojego miejsca w sieci i nie wiedzą, jakiego rodzaju rzeczy powinny zostać udostępnione wykonawcy.
Bardzo ważna jest na tym etapie edukacja Klienta, dzięki której unikniesz kolejnego, bardzo popularnego problemu, jakim jest brak zrozumienia procesu budowania strony www.
Niestety zlecający bardzo często sądzą, że treści na stronę zostaną przygotowane przez wykonawcę, wraz z całą resztą witryny. Tekst zostanie napisany przez twórcę na podstawie kilku zdań, a zdjęcia, nie ważne jakiej jakości, przysłowiowy “informatyk” jest w stanie opracować samodzielnie.
Niestety, rzeczywistość jawi się nieco inaczej i każdy twórca wie, że istnieje określony zestaw materiałów, które musi otrzymać, aby móc rozpocząć pracę nad zleceniem. Dlatego tak ważne jest, aby w możliwie najprostszy sposób opisać wymagania, jakie stawiasz zleceniodawcy pod kątem przygotowanych materiałów. Ważne, aby nakreślić Klientowi konkretną ilość tekstu oraz zdjęć, które będą potrzebne.
Jakie konkretnie materiały powinny zostać przygotowane przez Klienta?
Dobór koniecznych materiałów będzie z pewnością zależny od tego, jakiego rodzaju stronę tworzysz. Istnieje jednak kilka podstawowych materiałów, o które warto poprosić Klienta (lub uzgodnić z nim, w jaki sposób i kiedy zostaną utworzone jeśli Klient ich nie posiada):
- Logo – podstawowy element, który może wpłynąć na projekt całej strony oraz narzucić jej kolorystykę. Poproś Klienta o przesłanie logo, a jeśli go nie posiada (lub chce zmienić identyfikację wizualną) to uzgodnij z nim szczegóły (datę udostępnienia nowego logo), ewentualnie wyceń je dodatkowo, jeśli jesteś w stanie się tego podjąć samodzielnie.
- Zdjęcia – jeśli Klient chce na swojej stronie umieścić autentyczne zdjęcia (np. przedstawiające produkty, zespół czy miejsce pracy), to uzgodnij ich termin udostępnienia, a także formę przekazania (np. Dysk Google). Jeśli zdjęcia mają być wykonane specjalnie na potrzeby strony – uzgodnij z Klientem, kiedy zostaną wykonane, aby ich brak nie powodował wstrzymania procesu tworzenia lub wystartowania strony.
- Treści – każda strona potrzebuje treści, czyli tekstów. Klient powinien być świadomy tego, że to on najlepiej zna swoją działalność – czy to firmę, czy markę osobistą. Uzgodnij z Klientem, jakiego rodzaju treści będą konieczne do przygotowania, aby wypełnić witrynę tekstem. Podobnie jak w przypadku innych elementów, brak treści na stronie może skutecznie uniemożliwić uruchomienie strony na oczekiwanym poziomie.
- Polityka prywatności – na stronie powinna znajdować się polityka prywatności. Ustal z Klientem zakres przetwarzania danych osobowych, zarówno na podstawie potrzeb Klienta z perspektywy funkcjonalności strony, jak i z perspektywy programisty, który rozumie, jakiego rodzaju dane będą przechowywane w wyniku działania strony. Uzgodnij z Klientem, kto zajmie się przygotowaniem polityki prywatności – niekiedy konieczna może być konsultacja prawnicza.
- Dane dostępowe – ustal z Klientem kwestię utrzymania strony (hosting), a także przeanalizuj, jakiego rodzaju dane dostępowe będą Ci ewentualnie potrzebne do integracji wszystkich usług. Jeśli Klient oczekuje integracji np. z Google Analytics, Google Tag Manager czy systemami newsletterowymi, to uzgodnij, jakiego rodzaju dane będą Ci potrzebne do wdrożenia tych funkcji. Zapoznaj się także, w jaki sposób bezpiecznie przekazywać i przechowywać dane dostępowe do strony.
“Pracuj nie dużo, ale mądrze”.
Jak widzisz, istnieje sporo rzeczy, o których warto porozmawiać już na wstępnym etapie. Dla wielu właścicieli firm terminy hostingowe, domenowe, a także te związane z wdrożeniem wszystkich pożądanych funkcji mogą być niejasne. Może dobrze by było zastanowić się nad stworzeniem materiałów, które w prosty sposób będą je tłumaczyć?
W myśl tej zasady stwórz własne materiały pomocnicze, które umieścisz na blogu, stronie WWW, kanale na YouTube lub wykorzystasz w ofercie. Przygotuj własny słownik pojęć, dzięki któremu Klient będzie mógł przed kontaktem z Tobą poznać branżowe sformułowania, dzięki czemu będzie czuł się bardziej pewnie w rozmowie z Tobą. Oprócz obszarów typowo technicznych warto także skupić się na materiałach, które będą potrzebne do zbudowania strony WWW.
Z mojego 13 letniego doświadczenia w sprzedaży stron www wynika, że najwięcej problemów Klienci mają ze zdjęciami oraz treściami. Masz w tym obszarze doświadczenie, albo współpracujesz z kimś, kto mógłby pomóc Klientowi? A może podczas ostatniej realizacji Klientowi udało się samodzielnie wykonać zdjęcia za pomocą telefonu komórkowego, a efekt końcowy zaskoczył Was obojga? Takie case study, stworzenie instrukcji lub współpraca z firmą zewnętrzną będzie dodatkowym argumentem, aby Klient zdecydował się na wybór właśnie Ciebie!
Chyba każdy z nas otrzymał od Klienta plik którego nie mógł otworzyć. Moimi “ulubionymi” Klientami byli Ci, którzy treści na stronę www przesyłali w formie zdjęć odręcznych notatek. Niestety, nie zawsze udawało mi się rozczytać ich charakter pisma, co wywoływało niepotrzebny stres i pracę po obu stronach. Zdarzało się też, że przesłane zdjęcia nie były opisane, przez co trudniej było je umieścić w odpowiednich sekcjach lub zoptymalizować pod kątem wyszukiwarki.
Dlatego tak ważna jest rozmowa z Klientem oraz jego edukacja przed ostateczną wyceną usługi oraz podpisaniem umowy. Dzięki niej jesteś w stanie przygotować dla zleceniodawcy konkretną instrukcję, dzięki której oboje zaoszczędzicie nie tylko czas ale także niepotrzebne nerwy, a w konsekwencji także pieniądze.
Stwórz przykładowe pliki, będące dla Klientów instrukcją i inspiracją.
W przypadku tekstów na stronę www warto stworzyć scenariusz pytań, na które właściciel firmy powinien odpowiedzieć – od kiedy działa firma, jaka jest jej przewaga nad konkurencją, jakiego rodzaju usługi świadczy, na jakim obszarze działa. Podobną instrukcję przygotuj także dla pozostałych charakterystycznych zakładek na stronie www, takich jak oferta oraz cennik.
Klient powinien także od Ciebie otrzymać informację na temat zdjęć, czyli preferowanej rozdzielczości, formacie sposobie opisu i konkretnej zakładki, na której Klient chce, aby zdjęcie było umieszczone.
Jeśli taką instrukcję wykonasz raz z pewnością pomoże Ci ona w pracy nad kolejnymi projektami od Klientów. Jeśli umieścisz ją w formie wpisu na blogu, lub nagrasz film, to warto podlinkować te materiały i dystrybuować je już na etapie procesu wstępnej wyceny.
Jak przed podjęciem współpracy ustalić obszary, w których należy pomóc Klientowi?
Aż 60% twórców stron www wykorzystuje w swojej pracy brief projektowy. Dokument ten pomaga nie tylko Tobie jako wykonawcy, ale skłania Klienta do refleksji oraz przygotowania odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące zlecenia.
Ważne jest to, aby ustalić i spisać z Klientem 4 kluczowe obszary tworzenia serwisu internetowego. To działanie pozwoli Ci uniknąć niedomówień , a także dobrze wycenić swoje usługi
Pierwszym z nich jest cel powstania nowej strony www. Czy strona ma być wizytówką, ma zachęcać do zakupu czy pełnić zupełnie inną funkcję? Warto ustalić, jaki jest cel powstania strony, gdyż z pewnością wpłynie to na jej design i funkcjonalność.
Kolejny obszarem jest branża Klienta. Musisz ją dobrze poznać, dowiedzieć się jak działa jego konkurencja, na co zwracają uwagę jego Klienci lub o co najczęściej pytają. To pozwoli Ci przygotować stronę w taki sposób, aby spełniała oczekiwania odwiedzających.
Trzecia sfera to struktura strony. Ustal z Klientem, czy ma już wyobrażenie na temat tego, jak rozplanowana ma być treść na jego stronie. Zapytaj go, czy istnieją strony, które mu się podobają lub posiadają pożądane elementy. W taki sposób Klient może znacznie łatwiej wskazać przykłady tego, czego być może nie jest w stanie precyzyjnie opisać.
Ostatnią płaszczyzną do omówienie są właśnie pytania o materiały potrzebne do stworzenia www. Czy Klient posiada własne logo? Czy stworzona jest identyfikacja wizualna? Czy Klient posiada namiary do wykonawcy tego typu usług, czy ewentualnie potrzebuje w tym aspekcie Twojej pomocy?
Dzięki tym pytaniom utwierdzisz Klienta w przekonaniu, że wybór Ciebie na wykonawcę strony www pomoże mu w realizacji nie tylko projektu strony www, ale także celów, jakie ma ona spełnić.
Jako VA masz przecież nieograniczone możliwości, aby jeśli nie samodzielnie, to dzięki nawiązanym relacjom obsłużyć projekt Klienta od A do Z.
Formalności to podstawa dobrej współpracy!
Warto pamiętać także o formalnych aspektach, które powinny znaleźć się w umowie podpisywanej z Klientem. W wielu firmach z którymi współpracuję w ramach Programu Partnerskiego stosuje się zasadę, wg której Klient ma określony czas na dostarczenie materiałów (np 14 dni od podpisania umowy z wykonawcą), jeśli to po jego stronie jest ich przesłanie. W przypadku, kiedy Klient zwleka z ich nadesłaniem twórca strony ma możliwość wykorzystania ogólnodostępnych materiałów na temat firmy lub skorzystania ze zdjęć np z banków fotografii.
Oprócz tego aspektu warto sformalizować ilość poprawek, które jako wykonawca możesz wykonać w ramach jednego projektu. Klienci niestety bardzo często nie rozumieją, że źle przygotowane materiały mają realny wpływ na czas wykonania realizacji, a także jej efekt końcowy oraz wysokość wynagrodzenia dla wykonawcy usługi.
Pamiętaj, aby od samego początku komunikować Klientowi twój formalnie ustalony zakres pracy oraz podział obowiązków przy projekcie.
Kończąc życzę Ci samych wyrozumiałych i wytrwałych Klientów, którzy będą współpracować przy tworzeniu ich strony www. W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszam Cię do kontaktu -namiary na mnie znajdziesz w moim bio.
Zapraszam do kontaktu: agnieszka.malinska@lh.pl / tel: 61 624 02 76