Asertywność w biznesie - Agnieszka Rudak - Asystentkowo.pl - Wirtualna Asystentka VA

Asertywność w relacjach biznesowych – 5 prostych kroków

Asertywność jest jedną z kluczowych kompetencji każdego przedsiębiorcy. Postawa asertywna pomaga nie tylko w biznesie. Jest to między innymi umiejętność wyrażania swoich uczuć, postaw i opinii, w taki sposób, aby uszanować granice swoje jak i drugiej osoby. Tej ważnej kompetencji można się nauczyć. 

Jak być asertywnym w relacjach biznesowych? Oto 5 wskazówek.

1. Zachowaj równowagę

Asertywność w biznesie (i nie tylko) charakteryzuje się zachowaniem równowagi w różnych aspektach. Równowagi, która daje przestrzeń na wyrażanie swojej opinii, ale też na akceptację odmiennej opinii drugiej osoby. Równowagi między mówieniem a aktywnym słuchaniem. 

Osoby asertywne są stabilne emocjonalnie i potrafią regulować swoje emocje. Potrafią też wyznaczać swoje granice, równocześnie szanując granice innych. Kluczem jest tutaj pewność siebie.

2. Wyrażaj swoje myśli i uczucia

Dzięki asertywności w biznesie łatwiej zadbać o szczerą i otwartą komunikację. Relacje biznesowe w takim układzie są oparte na wzajemnym szacunku i respektowaniu praw obu stron. Czego chcieć więcej we współpracy?

Nie obawiaj się wyrażać swoich myśli i uczuć. Zrób to w taki sposób, aby nie oceniać innych, mówić o swoich odczuciach i opiniach, nie obrażając i nie atakując drugiej ze stron.

Jakie cechy powinna mieć asertywna rozmowa?

  • bezpośredniość (komunikacja wprost)
  • szczerość (relacja budowana na prawdzie)
  • otwartość
  • stanowczość  (bez uległości i agresji)
  • uczciwość (postawa wolna od manipulacji)
  • szacunek (wobec siebie i rozmówcy)

3. Przyjmuj krytykę i komplementy w odpowiedni sposób

Jednym z elementów postawy asertywnej jest umiejętność przyjmowania krytyki i komplementów. Istotne znaczenie ma tu pewność siebie i świadomość własnych umiejętności i ograniczeń. Akceptacja samego siebie. Taka postawa pozwala na akceptację każdej informacji zwrotnej i w przypadku, gdy nie zgadzamy się z nią, wyrażenie swojego zdania ze spokojem, przy pomocy jasnych argumentów. Taka rozmowa pozwala uniknąć wielu problemów i konfliktów między pracownikami lub w relacji z klientem. 

Odpowiednie przyjmowanie komplementów, w sposób asertywny, to między innymi niepomniejszanie swoich sukcesów. Osoby asertywne, znające swoją wartość, nie udają fałszywej skromności, na przykład tłumacząc się, ale dziękują, mówiąc przy okazji o swoich odczuciach.

Nathaniel Branden w jednej ze swoich książek napisał, że “W systemie wartości człowieka nie ma nic ważniejszego – bardziej decydującego o jego rozwoju psychicznym i motywacjach niż szacunek, którym darzy on samego siebie.” 

Zatem ważne jest, aby uwierzyć w to, że zasługujesz na komplement i sukces. Ważne jest również, aby potrafić w asertywny sposób udzielać informacji zwrotnej innym.

4. Pomagaj innym, pilnując swoich granic

Asertywność polega też na pomocy innym, nie szkodząc przy tym sobie. Osoba asertywna nie pozwala na to, aby ją wykorzystywano. Jak najbardziej pomoże, ale wtedy, gdy nie odbywa się to jej kosztem. Potrafi odmówić, używając konkretnych argumentów. 

Prowadząc swój biznes, bardzo często trzeba pilnować swoich granic, na przykład pilnując stawek lub zapisów w umowie odnośnie do zakresu obowiązków. Asertywność bardzo przydaje się w negocjacjach w biznesie. Osoba asertywna dba o komfort swojej pracy i potrafi zakończyć współpracę, jeśli ta jej nie odpowiada. Potrafi również poprosić o pomoc, jeśli jej potrzebuje, oraz przyznać się do błędu.

5. Reaguj na agresję

Na każdą agresję – fizyczną czy słowną – należy reagować. Jak to zrobić w sposób asertywny? W przypadku agresji słownej warto zdecydowanie wyrazić swoją opinię i postawić jasną granicę. Kluczowym elementem jest tu również empatia, czyli zrozumienie emocji drugiej osoby. Warto zadbać o formę komunikatu, aby dotrzeć do agresywnej osoby (na przykład nieco ton głosu, stopniowo go ściszając w trakcie wypowiedzi). Spokojny, wolny sposób mówienia i zastosowanie metody “zdartej płyty”, czyli nienachalnego, ale stałego powtarzania swoich argumentów, również bardzo często sprawdza się w takich sytuacjach. 

1
Jak oceniasz, czy Twoje relacje biznesowe są oparte na asertywności?x

4.7 15 oceny
Ocena artykułu
Obserwuj
Powiadom o
guest
6 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Feedback w tekście
Pokaż wszystkie komentarze
Iwona
Iwona
11 dni temu

Świetny artykuł

Karolina
Karolina
7 dni temu

Uderzająca trafność spostrzeżeń, cenne trafione porady. Polecam współpracę z Panią Agnieszką.

Szymon
Szymon
8 godzin temu

Super artukuł. Opisanych 5 prostych kroków asertywności pozwala już biegać w biznesie. “szczerość (relacja budowana na prawdzie” to droga do nieograniczonych możliwości w biznesie. Pozdrawiam..

6
0
Zależy nam na Twojej opinii, skomentuj jeśli możeszx
()
x