Skuteczna komunikacja z klientami to kluczowa kompetencja. Szczególnie w pracy wirtualnej asystentki. Jak ułatwić sobie pracę i zadbać o sprawną komunikację z klientami? Oto 5 wskazówek.
1. Bądź empatyczna i szczera od początku współpracy
Wirtualna asystentka to bardzo wymagająca profesja. Warunkiem odnalezienia się w wirtualnym gąszczu informacji i relacji jest autentyczność. Autentyczność z kolei wynika z bycia sobą. Po prostu. W relacjach z drugim człowiekiem, tym bardziej w kontakcie wirtualnym, kluczowa jest wiarygodność. Jak być autentycznym i wiarygodnym w relacji biznesowej? Postawić się w sytuacji klienta, wyczuć jego potrzeby, wykazać się empatią i słuchać. Szczerością wzbudzisz jego zaufanie już
na starcie. Zatem – słuchaj, zadawaj pytania, ale też nie koloryzuj rzeczywistości.
Jeśli nie czujesz jakiegoś zadania – powiedz o tym, poleć kogoś innego. Jeśli nie jesteś w stanie wykonać zadania w określonym terminie – poinformuj o tym klienta, szanując jego czas. Jestem pewna, że doceni twoją szczerość.
2. Umów się na wideo rozmowę jako pierwszy kontakt z klientem
Dlaczego pierwszy kontakt z klientem powinien być w formie wideo? Podczas wideorozmowy jesteś w stanie wyczytać dużo “między wierszami”. Obserwując mowę ciała, możesz ,,wyczuć” klienta. Z drugiej strony klient widzi w nas realną osobę. Pomaga to w stworzeniu bardziej otwartej relacji. Dzięki wideorozmowie jesteś w stanie określić potrzeby klienta, stworzyć więź. Pomagają w tym widoczne gesty, mimika twarzy i ton głosu. Jeszcze jedna wskazówka – podczas pierwszej rozmowy przede wszystkim słuchaj. Dzięki temu zadasz bardziej szczegółowe pytania i ustalisz detale współpracy. Podczas rozmowy zadbaj również o niezbędne zaplecze techniczne:
- naładowany telefon
- naładowany laptop
- dobre źródło internetu
- słuchawki
- cichą przestrzeń do rozmowy
Wymienione składowe zagwarantują Ci komfort rozmowy i możliwość stuprocentowej koncentracji na kliencie.
Odwiedź nasz Fanpage Facebook
3. Ustal zasady kontaktu z klientem
Nieodzownym elementem sprawnej komunikacji jest ustalenie zasad kontaktu
i współpracy. Podczas pierwszej rozmowy z klientem:
- określ terminy komunikacji (na przykład od poniedziałku do piątku)
- ustal zakres godzin do kontaktu (na przykład 7-16)
- przekaż komplet dokumentów (umowę współpracy, umowę poufności, RODO)
Dzięki zastosowaniu tych wskazówek zwiększysz szansę na bezproblemową komunikację z klientem. Oszczędzi to również wasz czas i wyeliminujecie niechciane szumy komunikacyjne. Polecam również na późniejszym etapie raportowanie pracy. Zakres i formę raportów również warto ustalić podczas rozmowy.
4. Sprecyzuj preferowane kanały i narzędzia komunikacji
Wspominałam, jak ważne są zasady kontaktu z klientem. Warto również określić, jakimi kanałami i narzędziami będziecie się posługiwać w czasie współpracy.
Jakie są preferencje klienta w tym zakresie?
Do dyspozycji macie:
- rozmowę telefoniczną/sms
- wszelkie komunikatory ( na przyklad Messenger, Whats App, Viber)
- wideokonferencje ( na przykład Whats App, Zoom, Skype)
- narzędzia do zarządzania projektami (na przykład Asana, Trello)
Warto określić, jakie kanały i narzędzia będą używane dla danych obszarów aktywności. Po sprecyzowaniu tej części komunikacji staje się ona bardziej przejrzysta. Wiadomo gdzie, czego i w jakim czasie się spodziewać.
Narzędzia w pracy Wirtualnej Asystentki
5. Używaj programów do zarządzania projektami
Mając już ustalone preferowane przez klienta narzędzia do zarządzania projektami – korzystaj z nich systematycznie. Programy typu Asana lub Trello znacznie ułatwiają nie tylko komunikację, ale też codzienną pracę wirtualnej asystentki.
Dzięki programom do zarządzania projektami przede wszystkim masz:
- uporządkowane dokumenty, pliki, projekty
- pewność, że klient na bieżąco widzi efekty twojej pracy
- możliwość szybszego przekazywania informacji zwrotnej
Największym plusem programów do zarządzania projektami jest ułatwienie
i skoordynowanie pracy całego zespołu.
A ty jakie masz wskazówki odnośnie komunikacji z klientem?
Zapraszam do kontaktu i na moją stronę internetową.
[…] część z nich możesz oddelegować Wirtualnej Asystentce. Może masz potrzebę ustalić od nowa zasady komunikacji ze swoimi klientami lub współpracownikami? A może kluczem do Twojego sukcesu jest praca nad Twoim work life […]