Aby firmy mogły się rozwijać, muszą stale pozyskiwać nowych i wartościowych klientów. Chociaż ten proces brzmi prosto, w rzeczywistości pozyskiwanie konsumentów jest złożonym procesem. Firma nie tylko musi pozyskać nowych zainteresowanych, ale także zapewnić, że osoby te tworzą lojalną bazę i zmniejszają koszty zwrotu z inwestycji. Gdy firma pozyska odbiorców, będzie musiała skupić się na ich utrzymaniu i ich ponownym pozyskiwaniu.
W tej kwestii nic się nie zmieniło od wielu lat, ale zmieniają się sposoby docierania do klientów. Bardzo ważne jest, aby być na bieżąco i wykorzystywać również media społecznościowe do kontaktowania się z ludźmi. Pozwoli Ci to jeszcze lepiej poznać ich potrzeby i pragnienia, a na tym na pewno Ci zależy. W ten sposób stworzysz produkty i usługi, których faktycznie Twoi nabywcy potrzebują i nie będą mieć najmniejszych oporów przed tym, aby je kupować. Oczywiście produkt musi być naprawdę wysokiej jakości, bowiem nie wystarczy tutaj tylko i wyłącznie dobrze prowadzony marketing. Konsumenci muszą wiedzieć, że autentycznie zależy Ci na tym, aby ich zadowolić, a nie liczysz wyłącznie na zysk.
W poniższym artykule przedstawię Ci niektóre z najlepszych podejść, których możesz użyć, aby przyciągnąć klientów do swojej firmy.
1. Media społecznościowe
Przyciągnięcie nowych klientów poprzez płatne kampanie społecznościowe, zwiększanie i nakładanie określonych danych demograficznych, aby zapewnić jak najdokładniejsze kierowanie to w dzisiejszym świecie podstawa.
Oto krótki przegląd niektórych z najpopularniejszych: Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Snapchat, Pinterest.
Większość z tych kanałów ma dobre narzędzia dla reklamodawców, które pomagają zobaczyć potencjalny zasięg odbiorców. Budowanie potencjalnych odbiorców na każdym kanale i mapowanie wszelkich danych demograficznych, o których wiesz, że dla Ciebie działają, da ci dobre wyobrażenie o potencjale każdego kanału. Podczas badania dobrze przyjrzyj się również swoim konkurentom – zrozumienie, co działa, a co nie, pomoże ci zidentyfikować własną niszę.
2. Metoda LIFT
Lift – sposób na rozwój firmy poprzez przyciągnięcie uwagi odbiorców poprzez cenne informacje, współpracę z zewnętrznymi ekspertami i redukcję reklam. Głównym celem takiej polityki marketingowej jest pomoc bezinteresowna. Twórz treści, które rozwiążą niektóre specyficzne problemy społeczeństwa i zapewnij je za darmo.
Istnieją dwa rodzaje marketingu:
- Marketing wychodzący, który opiera się na dotarciu tam, gdzie są konsumenci i przerywaniu ich codziennego życia, aby zaprezentować swoje produkty i usługi. Tak jest w przypadku klasycznych reklam telewizyjnych, banerów czy spamu.
- Marketing przychodzący, który odwraca ten paradygmat marketingowy do góry nogami, aby przyciągnąć i zatrzymać klientów. Chodzi o to, aby Twoi klienci przyszli do Ciebie i zaczęli sami nawiązywać relacje.
Jedną z najczęstszych strategii, aby to osiągnąć, jest tworzenie wartościowych treści, które rozwiązują rzeczywiste problemy potencjalnych klientów. Poprzez artykuły na blogu, filmy, ebooki, raporty i inne treści możesz zachęcić użytkowników do pozostawienia swoich danych kontaktowych i zostania leadem. A trop może być początkiem pięknej przyjaźni.
Należy przy tym tworzyć wyraźne, przejrzyste obrazy – obraz mówi więcej niż wypowiedzianych tysiąc słów, więc upewnij się, że Twój jest na najwyższym poziomie. Oprócz kluczowych ujęć produktów pamiętaj, aby uwzględnić zalety i ważne funkcje, takie jak objaśnienia lub zbliżenia na zdjęciach produktów.
3. Naturalne podejście do klienta
Jednym z głównych problemów dotyczących obsługi klienta jest to, że jest zautomatyzowana i nienaturalna. Często, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z ludźmi, a nie z automatycznymi sekretarkami, okazuje się, że firmy szkolą pracowników w zakresie szablonowych powitań, taktyk sprzedaży czy przeprosin, podczas gdy ludzie oczekują naturalnych odpowiedzi. Konsumenci uważają, że rozmowa z osobą zawsze będzie ważna w obsłudze klienta.
W rozmowie z kupującymi należy pamiętać, że można, a nawet jest zalecane, aby używać humoru, być uprzejmym, ale naturalnym. Okazywanie empatii i zwracanie się do odbiorcy po imieniu bardzo pomoże w nawiązaniu kontaktu. Wszystkie interakcje pozwalają przyciągnąć i utrzymać klientów. I stopniowo, powtarzające się interakcje tworzą związek.
Aby przyciągnąć interesantów, celem powinno być utrzymanie płynnej komunikacji, słuchanie i reagowanie zgodnie z ich odpowiedzią. Jakość komunikacji będzie atutem, który wyróżni Cię na tle konkurencji.
4. Poznaj swoich klientów
Proces przyciągania klientów ma wiele wspólnego ze sprzedażą: musisz znać imię osoby, z którą rozmawiasz, wiedzieć, czego potrzebuje, kiedy ma urodziny, a nawet znać rasę jej psa.
Jak możesz zdobyć te wszystkie informacje? Kluczem jest kontynuowanie rozmowy po transakcji. Na przykład, jeśli Twoja firma działa w branży B2B, możesz wyszukać jej profil na LinkedIn lub stronę zawodową klienta. Gdy już zdobędziesz te informacje, możesz zacząć myśleć o sposobach dodania do nich wartości: rekomendacje, treści, szkolenia…
W dzisiejszym środowisku biznesowym najłatwiejszym sposobem wyróżnienia się na tle konkurencji jest doświadczenie klienta, a nie produkty lub usługi, które oferujesz. Nadanie klientowi coraz bardziej spersonalizowanej relacji sprawi, że będzie o Tobie pamiętał.
5. Wykorzystaj negatywne uwagi na swoją korzyść
Poprawa pozyskiwania klientów wymaga zmiany nastawienia. Zamiast myśleć o reklamacjach i negatywnych komentarzach jako o nieznośnej uciążliwości, wykorzystaj je jako okazję do poznania tego, co naprawdę myślą o Tobie Twoi odbiorcy. Negatywne recenzje pomagają ulepszyć Twoje usługi, dają możliwość rozwoju i pomagają uniknąć potencjalnych kryzysów reputacji w Internecie. Ale do tego musisz nauczyć się, jak prawidłowo się z nimi obchodzić. Czasami użytkownik opuszcza naszą markę bez żadnego wyjaśnienia, bez otwartego narzekania, wtedy niestety nic nie możemy na to poradzić.
Następnym razem, gdy użytkownik protestuje, wykorzystaj to jako okazję do rozwiązania swoich problemów. Posłuchaj go, zdobądź informacje potrzebne do rozwiązania problemu i szybko działaj. Przeproś szczerze, podziękuj klientowi za podzielenie się swoim problemem i obiecaj tylko to, co możesz dostarczyć. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, zdołasz zatrzymać klienta na dłużej, licząc na ciekawa i rozwojowa współpracę.
6. Bądź w kontakcie
Jednym z podstawowych kluczy do dobrych relacji z klientem jest płynność w kontaktach.
• Do utrzymania tej płynności niezbędne jest ustalenie z klientem sposobu komunikacji, kanały i regularne spotkania np cotygodniowy mail lub meeting ( w zależności od współpracy). • Od czasu do czasu wysyłaj klientom przyjazne wiadomości, aby przypomnieć im, że nadal jesteś dla nich dostępny.
• Twórz wartościowe treści, takie jak artykuły lub filmy, i rozpowszechniaj je w swoim biuletynie.
• Wysyłaj co miesiąc wiadomości e-mail z wiadomościami o Twojej firmie, takimi jak premiery produktów, wydarzenia i interesujące treści.
7. Zdobądź zaufanie klientów
Wszystkie długoterminowe relacje opierają się na zaufaniu i zaangażowaniu. Jeśli sprawisz, że klienci Ci zaufają, będą o wiele bardziej zadowoleni i bardziej skłonni do lojalności na dłuższą metę. Osiągnięcie tego jest kwestią uczciwości i zdrowego rozsądku:
• Bądź szczery, uczciwy i zawsze dotrzymuj słowa. Jeśli obiecujesz coś klientowi, lepiej tego dotrzymaj!
• Pokaż swoje dobre intencje. Niejednokrotnie zaufanie jest tracone, ponieważ klient czuje, że firma chce go wykorzystać, zamiast działać na zasadzie obopólnej korzyści.
• Bądź elastyczny. Wiesz, że klient ma zawsze rację… a nawet jeśli nie, czasami lepiej ustąpić trochę na twoich warunkach.
Chociaż lojalność klientów i powtarzalna sprzedaż są istotną częścią ogólnej kondycji Twojej firmy, pozyskiwanie nowych klientów pomoże Ci wyjść poza obecną bazę.
Pozyskiwanie klientów polega na odkrywaniu, w jaki sposób klienci odkrywają Twoją markę i dlaczego kupują od Ciebie, abyś mógł udoskonalić i skalować proces. Pozwoli Ci to efektywniej inwestować swoje pieniądze marketingowe i stale rozwijać firmę w czasie.
Wiedza o tym, które kanały mogą funkcjonować jako narzędzie pozyskiwania konsumentów dla Twojej firmy, oznacza ciągłe testowanie nowych kanałów i metod, dzięki czemu możesz dowiedzieć się, co działa najlepiej dla Twojej firmy.
Życzę powodzenia w znalezieniu odpowiednich dla ciebie i twojej firmy sposobów pozyskiwania i utrzymywania klientów.